לויתן חי בנויארק – 1876

חדשות שונות.

(לויתן חי בנויארק) בערב יום תשיעי לירח אקטאבער עשתה לה השמועה כנפים בין יושבי ניויארק, כי הלויתן החי אשר הקדישו עליו הצידים מלחמה זה מכבר על פני הים, קרוב לבוא העירה, ותהי העיר כמרקחה, והמונים המונים נהרו אל הרחוב אשר שם עומד בית-המלון בעד פריצי חיות הים וגבורי דגי האוקיינוס, המתנוסס בחוסן תפארתו אצל מגרש בראָדוועה, אך מלך האוקיאן כושל בדרכו, ופעמיו אחרו עד שעה ה' לאשמורת הבקר, אולם המון העם לא הלכו לביתם מפני כבוד האורח –. הלויתן הגדול הופיע בכבודו, והוא היה ספון בתוך ארון עץ חזק, אשר חזקוהו במסמרים וקשרוהו אל שתי מרכבות משני עבריו, כאשר יובלו כל דגי הים אל קרית ארצות הברית. הדירעקטאר של האקוואריום ה' קופף ומרעהו הפראפֿעססאר בוטטלער, נתנו צו להתיר את קשרי הארון ולפתוח את אזיקיו, ולהביאו אל תוך הבית פנימה, ודלתי הבית סגרו מצאת ומבוא מפני לחץ ההמון. תיבה גדולה עומקה שמנה וארכה שלשים רגל, הוצגה באמצע הבית, המכסה הורמה מעל הארון, ושלשים אנשים אמיצי כח, הורידו את הדג על חגורות עור ובדי עץ, ולאט לאט השכיבוהו אל התיבה הגדולה, קול העם ברעה „הידד“ „הידד“ נשמע עד למרחוק, והמלחים הצידים שמחו אלי גיל בהמון חוגג אחרי בצעו את החלט לעשות. כרגעים אחדים שכב הענק סרוח בערשו במנוחה שאננה ושלות השקט, רק אח"כ נראתה תנועה קלה חרישית על פני המים, כנראה, בקר הענק את נוהו החדש, וימצא בו נחת, כי נתן את לבו לסעוד סעודת-קבע, ויגיח אל פיו כמה וכמה דגי-החול (אאלע). ארך האורח החדש בהאקוואריום 18 רגל, ועוביו כערך הזה, מראה גוו לבן-אמוצי, וזה שמו אשר יקרא לו האנגליים (White Whale) (תנין לבן).

לפי הידיעות הבאות ממ"ע המתעסקים בחדשות האקוואריום בניויארק, נצוד הלויתן בסט. לאוורענסבאי, בבור עמוק אשר כרוהו לתכלית הזה מוקף בגדר חוחים וקוצים וברקנים, אחרי אשר בא שמה התנין בעת שטף עליית המים, ולא יכול לחלץ את נפשו משם ברדתם. באני שיט הובא המלקוח עד המקום קוועבעק בקאנאדא, משם טענוהו על עגלה גדולה, ומשכוהו למוטראל, מקום אשר הוכנה לו מרכבה מיוחדת על מסלת הברזל, בכל מקום תחנותו קדמו העם את פניו בתרועת שמחה וכבוד נעלה, מים חיים ודגים מלוחים לא חסרו במשך ד' ימי נסיעתו.

באססין העשוי בעד ענק הים, מחזיק בקרבו 30000 גאללאנען (מדה אנגלית) מים, אשר יוחלפו מדי יום ביומו. לחם חוקו יומם קצוב כדי ½1 צענטנער דגי החול, מפני הצטרכות לדגים אשר יאכלו כל אורחי האקוואריום שם, פחדו פחד כי יעלה שער הדגים בניויארק.

מ"ל מענדעלזאהן במאקאוו

* * *

חדשות שונות.

[…]

דג הלויתן אשר היה למופת בין אסיפת החיות בנויארק (הצפירה נומר 48) אחרי העמל וההוצאות הרבות אשר הוציאו עליו להביאו חי מן הים, הנה זה מקרוב מצאוהו שוכב מת צף על פני המים. הרבה השתדלו עליו להחזיקו בבריאותו לכלכלו בכל הנאה ויפה לו, ובכל יום החליפו עבורו את כל מקוה המים הרבים במים אחרים מן הים, ומאכלו ליום היה מיני דגים הרבה יקרים במחירם, אבל כל זה לא הונח למלך האוקיינוס להיות כבוש תחת יד האדם ולחיות חיי הבדידות, ובהיות הבוקר ביום ידוע בבוא השומר אצלו, מצא את הענק צף על פני המים באין כל נשמה באפו.


"הצפירה", שנה שלישית, מס' 48, 20 בדצמבר 1876, עמ' 7; שנה רביעית, מס' 10, 14 במרץ 1877, עמ' 7. העתק דיגיטלי באוסף עיתונות יהודית היסטורית של הספרייה הלאומית.

כתיבת תגובה