אוצרות במצולות ים – 31 ביולי 1925

אוצרות תהום בלב ימים

ידוע למדי דבר צוללי ים שיורדים עד לתהום ומעלים משם אניות שטבעו מכבר או חפצים שונים ועתיקים שכבר נחשבו לאבודים. ידוע גם כן שצוללי הים מחפשים ודולים מן התהום פנינים ואבנים יקרות. אך לא הכל יודעים אל נכון שהצוללים מצליחים לגלות דברים לא שערום וחפצים שהיו מונחים על התהום מאות על מאות שנים. כדאי אפוא לגלות כאן עובדות אחדות בנוגע לדבר זה.

צולל אנגלי שירד אל התהום על מנת למצוא מרגליות אשר נפלו לשם, מצא בעת חפשו, כד של זהב כתר וחרבות אחדות. הנצבים של החרבות היו משובצים באבנים יקרות וביהלומים. בשוטטו הלאה על גבי התהום נתקל בשני שלדי־אדם ששלשלאות־ברזל היו כרוכות על רגליהם. זו היתה תגלית מענינת מאד וכותבי דברי־הימים חשבו עליה הרבה עד שבאו לידי השערה כי השלדים הללו הם, בתו של אלוף עשיר ואהובה שאביה האלוף הטילם לתוך הים כלפני שמונה מאות שנה.

צולל אחד מצא בים, לא הרחק מלונדון, כלי־חרס עם כתבות על גבם. לדעת הארכיאולוגים עתיקים הכלים עד מאד. אותו צולל מצא שם גם גביע של כסף אשר לפי המשוער הוא מונח בים מימי מלוך ג'ורג' השלישי לפני כמאה שנה.

בחופי פנמה גלה צולל אניה ששקעה לפני מאה וששים שנה. המענין שבדבר הוא שעל סמך תעודות הסטוריות טבעה האניה במקום אחר רחוק מאד ממקום המצאה, ואין יכלת לברר כיצד הגיעה לשם.

במימי אוסטרליה מצאו הצוללים בלב־הים אניה גדולה, אך כלה היתה מין חורבה ורק תא אחד נשאר שלם וסגור על מסגר של ברזל. באותו התא מצאו הצוללים תבת־אבן ובה היו מונחים מסמכים ותעודות שונות כתובים בלטינית. על יסוד התעודות נראה שהאניה שקעה לפני ארבע מאות שנה. במימי־מקסיקו מצאו הצוללים ספינה קטנה טעונה בחרבות צורים ובכידונים ארוכים עשויים מעצם של דג. אך לא עלה בידי הצוללים לדלותם מן הים מפני שמי התהום באותה סביבה חמים היו והצוללים לא יכלו להשאר שם זמן רב.

מתוך הכתוב בדברי הימים למדים אנו שלפני מאות שנים התנהלה בין השבטים ההודים שבסביבה ההיא מלחמה בינם לבינם ומשוער אפוא שזאת היא אנית מלחמה שבמקרה או ע"י התקפת האויב טבעה במצולות. חרבות־הצורים והכידונים היו כלי־זינם.


"דאר היום", שנה שביעית, מס' 248, 31 ביולי 1925, עמ' 3. העתק דיגיטלי באוסף עיתונות יהודית היסטורית של הספרייה הלאומית.

כתיבת תגובה