אכזריות נוראה באניה אנגלית – 1897

חדשות שונות.

[…]

(פעטערבורג) במכה"ע בירז. וועד. נדפס מכתב מאיש אחד בעהרמאן שמו, המספר כעד ראיה את האכזריות הנוראה שנעשתה לשני  יהודים יוצאי רוסיא באניה אנגלית, אשר עשתה דרכה בים ללכת לקאפטאאון (אפריקא).

אתמול בערב, מספר הכותב, ביום 25 מאֶרץ בשעה העשתי עשרה, רחצו את בשרם בחדר הרחצה הנקרא „באדע ציממער“ שני יהודים מפלך וויטעבסק אשר נסעו בתעודות מסע לחו"ל, אחד כבן כ"ה שנה ושם משפחתו ווערשאק מרעזיצא, והשני י"ח שנה לעווין שמו מלוצין. והנה עלה החפץ בלב הנוסעים האנגלים לשחק בעברי רוסיא ויעלו על חדר הרחצה אשר הוא פתוח מלמעלה ויורידו שם קנה עור חלול וישפכו ממנו על בשרם מי הים המלוחים. לקול צעקתם באו משרתי האניה, וברוב עמל הצליח חפצם בידם להציל את הנענים מיד מעניהם, יען הדלת היתה מהודקה וקשורה מבחוץ; אך בצאת האנשים מחדר הרחצה, הכו אותם על ערפם מכות נאמנות. המוכים שבו אל ירכתי האניה אשר ישבנו שם, ויספרו לנו את אשר קרם, אך ביראנו לדון עם התקיפים ממנו, החלטנו לבלתי התאונן עליהם.

היום בשעה  התשיעית בבקר, התנפלו האנגלים במספר מאתים איש על חדר האניה אשר ישבנו בו, ובסערות חימה הוציאו את ווערשאק ולעווין, ויסחבום ברגליהם אל מקום רואים ויחרפו ויגדפו אותם, אך אנחנו מבלי הבין את שפת אנגלית, לא ידענו על מה זה. אך אחרי כן ראינו מחזה קורע לב ופולח כליות לנגד עינינו: הרוצחים אבירי הלב האלה מרחו בורית על מטפחת היד ויטבלוה ברותחין ויעבתוה, ואחרי כן הפשיטו מהאמללים את כתנתם ומכנסיהם, ושני אנגלים כפפו את ראשם בחזקה ויכריעום עד כי הראש הגיע אל הרגלים, וימטירו על גבם מכות אכזריות. האכזרים שחקו מטוב לב על משבתיהם ולא שמו לב אל צעקת המוכים הקורעת לב. אנחנו נודדי רוסיא ראינו איך נקלו ונלקחו אחינו לנגד עינינו, אפס אזלת ידנו מהושיע ונמרר בבכי כילדים קטנים. האומללים שבו אל חדר האניה מוכים ופצועים כל עוד נפשם בם, ועתה הם חולים ומחלתם אנושה.

בפעם הזאת התאספנו כלנו ונלך להתאונן ולקרא חמס באזני רב החובל (איש אנגלי), אך הוא ענה לנו כי איננו מכיר אשכנזית. נוסע אחד מבערלין בהתחמץ לבו בקרבו על השערוריה הנעשתה לנגד עיניו, מהר ויערוך מכתב בשפת אנגלית אל רב החובל, אך רב החובל לא קבל ממנו את המכתב, גם רופא האניה עמד שם והאכזרים בקשו אותו כי יערך את כחות המוכים כמה מכות יוכלו נשוא, ויצחק מטוב לב ולא כהה בהם.

ה–ץ.


"מחזיקי הדת", שנה תשע עשרה, מס' 16, 14 במאי 1897, עמ' 6. העתק דיגיטלי באוסף עיתונות יהודית היסטורית של הספרייה הלאומית.

כתיבת תגובה