אבדות הצי המאוחד בדרדנלים – 21 במרץ 1915

המלחמה.

(טלגרמות מאת הסוכנות הפטרוגראדית).

[…]

אבדות הצי המאוחד בדרדנלים.

לונדון. האדמירליציה מודיעה, שאניות-השריון האנגליות „אירריזיסטיבל“ ו„אָציאן“ וגם אנית-השריון הצרפתית „בובע“ טבעו מחמת מוקשים בדרדנלים. האבדות באנשים אצל האנגלים אינן מרובות, ואולם מלחי אנית-השריון „בובע“ טבעו כמעט כולם.

(אנית-השריון „אירריזיסטיבל“ נבנתה בשנת 1904; היא הכילה 15,000 טונות והיתה מזוינת בששה עשרה תותחים כבדים. מספר מלחיה היו 760 איש. אנית השריון „אָציען“ נבנתה בשנת 1913 והכילה 26,350 טונות; היא היתה מזוינת בשמונה תותחים כבדים בעלי 1/2 13 אצבע ומספר מלחיה היו 980 איש. אנית-השריון „בובע“, בעלת 15,000 טונות, נבנתה בשנת 1896 ומספר מלחיה היו 780 איש).

פאריז. הודעתו של מיניסטריון הים: „במשך פעולות המלחמה בדרדנלים בי"ח לח"ז נמצא כחות הים של אנגליה וצרפת תחת אש ארטילרית חזקה מאד. אניות אחדות נתקלו במוקשים משוטטים במפרץ הים. אניות-השריון האנגליות והצרפתיות הרעישו בחזקה על מצודות קיליד-באַחר, טשאַנאַק-קעלעסי, סואנדערע, דארדאנוס וצוק קעפעז. התוצאות שהושגו במשך יום-הרעש הזה עלו לאניות המאוחדות באבדות מסוימות. כן נטבעה אנית-השריון „בובע“ מהתפוצצות מוקשים, והאניה „גולואַ“ יצאה לפי שעה מן המערכה בעקב הנזקים הגדולים, שנסבו ע"י אש האויב. הצי האנגלי נושא גם הוא אבדות. שתי אניות-שריון שלו טבעו ע"י מוקשים. ואולם, עד כמה שקשות האבדות האלו, לא תעצורנה בעד מהלך פעולות המלחמה.

„תיכף אחרי שנתקבלו הידיעות ע"ד האסון שקרה לאנית-השריון „בובע“ פקד מיניסטר-הים עפ"י הטלגרף למפקד האניה „הנרי הרביעי“ הנמצאת ליד חופי סוריה, לבוא במקומה של „בובע“. אין עוד ידיעות ע"ד גורלם של אנשי „בובע“. ידיעות אחרות נותנות את האפשרות לשער, שחלק מאנשי האניה, שמספרם לא הוברר עודו ניצול“.

הסיירת הצרפתית „גולוא“ שניזוקה קשות בקרב, 25 באפריל 1915. מקור: ויקישיתוף

לונדון. שלטון-הצי מודיע:

„אחרי שבמשך עשרת הימים האחרונים משו האניות המאוחדות מבלי הרף מוקשים במפרץ, התחילו אתמול בשעה העשירית ושלשת רבעי-שעה בבוקר הציים האנגלי והצרפתי הרעשה כללית על המצודות במעבר הצר של הדרדנלים. האניות „המלכה אליזאַבעט“, „אינפלקסיבל“, „אגאממנון“ ולורד נילסון“ הרעישו על המצודות קיליד-באחר וטשאק קעלעסי, בה בעת ש„טריאומף“ ו„פרינץ-ג'ורג'“ התחילו לירות על הסוללות של מצודות דאַרדאַנוס. המורטירות הכבדות של האויב ותותחי-השדה שלו התחילו לירות בחזקה על האניות.

„בשעה הי"ב ועשרים רגעים התקדמה האסקדרה הצרפתית, שכללה את האניות „סיופרען“, „גולואַ“, „שאַרלעמאַן“ ו„בובע“, בתוך המפרץ והתחילה להרעיש על המצודות ממרחק קטן. המצודות של קיליד-באחר ונאמאַזיה השיבו באש חזקה, אבל נאלצו לשתיקה ע"י עשר אניות-השריון שנמצאו בפנים המפרץ. בכל האניות נעשו נזקים אחדים בכל אניה במשך תקופה זו של הקרב.

„בשעה הראשונה וכ"ה רגעים בצהרים נדמו כל המצודות. אז נגשו האניות „בענדזשענס“, „אירריזיסטיבל“, „אלביאן“, „אציאן“, „ספוויפטשור“ ו„מאיעסטיק“ כדי לבוא במקומם של שש אניות השריון שנמצאו בפנים המפרץ. באותו הרגע, שבו התכוננה האסקדרה הצרפתית, אשר הרעישה באופן מזהיר על המצודות, לצאת מן המפרץ, התפוצצה אנית-השריון „בובע“ ע"י מוקש אשר שט עם הזרם. האניה נטבעה בזמן של פחות משלושה רגעים בעומק של ל"ו סאז'ין, לצפון העיירה אַרען.

„בשעה השניה ול"ו רגעים חדשו אניות-השריון, אשר באו במקום הראשונות, את ההרעשה על המצודות, אשר התחילו שוב להוריק אש. הרעשת המצודות נמשכה, ויחד עם זה התנהלה עבודת ההמשה של המוקשים מן המים. בשעה הרביעית עם תשעה רגעים יצאה „אירריזיסטיבל“ מן המערכה, בנטותה על צדה האחד, ואח"כ טבעה בשעה החמשית וחמשים רגעים, בהתקלה, כפי הנראה, במוקש, אשר שט עם הזרם.

רגעיה האחרונים של אנית המערכה הבריטית "איריזיסטיבל", 18 במרץ 1915. מקור: ויקישיתוף

„בשעה הששית וחמשה רגעים נתקלה „אציאן“ גם היא במוקש. שתי האניות טבעו במקום עמוק. אנשי האניות האלה ניצולו כמעט כולם תחת אש הארטילריה של האויב. „גולואַ“ ניזוקה ע"י אש הארטילריה. אנית-השריון „אינפליקסיבל“ ניזוקה ע"י כדור גדול בגשר הקדמי שלה. „אינפליקסיבל“ זקוקה לתקון.

„הרעשת המצודות והמשת המוקשים נפסקו עם בוא הנשף. שיעור הנזקים, שהוסבו להמצודות ע"י האש הממושכה והישרה של כחות הים הגדולים, עוד לא הוברר. אבדת האניות באה ע"י המוקשים, ששטו עם הזרם ושנפגשו באותם חלקי המפרץ, שמקודם הומשו משם המוקשים לגמרי. הסכנה הזאת תדרוש אמצעים מיוחדים.

„האבדות בנפשות-אדם על האניות האנגליות אינן גדולות, אם נשים אל לב את שיעורן של פעולות המלחמה. תחת זה אבדו כל אנשי האניה „בובע“ יחד עם האניה. קרוב לודאי, שע"י מפץ המוקש פרצה התפוצצות באניה פנימה.

„האניות „קיוין“ ו„אימפליסיבל“ נשלחו [?] במקום האניות הסובלות, אחרי שראו מראש את הקרב שהיה היום. האניות האלו צריכות לבוא בקרוב למקום הנועד. עם בואן יושב להצי הבריטי כחו כמקדם.

פעולות המלחמה נמשכות, מפני שלצרפת ואנגליה יש במקום הקרב כחות ים גדולים“.

לונדון. לסוכנות „רייטר“ מודיעים ממאלטה, שנזקיה של אנית-המרוץ האנגלית „אמיטיסט“ באו בתור תוצאה של פעולתה הנזכרה בד' לח"ז. לה„אמיטיסט“ ניתן תפקיד קשה: להפסיק את הכבל הטלגרפתי המאחד את קיליד-באחר וטשאנאק-קעלעסי. כפי הנראה, נגשה האניה למקום הנועד מבלי שראו אותה, היא הפסיקה את הכבל והתחילה לצאת מן המפרץ, אבל אז הוכרחה לעבור תחת אש התותחים הטורקים משני העברים בחלק הצר של המפרץ. כמובן, היתה האניה למטרה לאש התפתה, אבל היא החישה את מהלכה והתכוננה לצאת מן המפרץ. כדורי האויב פגעו בה פעמים רבות, ואולם לה הצליח להמלט מן הסכנה.


"הצפירה", שנה 48, מס' 56, 21 במרץ 1915, עמ' 1. העתק דיגיטלי באוסף עיתונות יהודית היסטורית של הספרייה הלאומית.

כתיבת תגובה