ה

לחיפוש מהיר בעמוד הקישו: Ctrl + F

הָאֳנִיָּה נוֹסַעַת, האונייה נוסעת; הָאֳנִיָּה בִּנְסִיעָה, האונייה בנסיעה (the ship is underway): ייאמר על אונייה שזה עתה התחילה לנוע והיא עושה דרכה במים.
– התקנות הבינלאומיות למניעת התנגשויות בים מגדירות "כְּלִי שַׁיִט בַּדֶּרֶךְ" (a vessel underway) ככלי שיט שאינו עוגן, אינו רתוק לרציף ואינו עומד על שרטון, בין שהוא בתנועה ובין שהוא עומד על מקומו.

– הָאֳנִיָּה נוֹסַעַת אֲחוֹרָה, האונייה נוסעת אחורה (the ship is making sternway): האונייה שטה לאחור (הדבר נכון גם לאוניית מפרשים). = הָאֳנִיָּה הוֹלֶכֶת אֲחוֹרָה [מיושן]. >> נְסִיעָה אֲחוֹרָה, הֵחֵל לָנוּעַ אֲחוֹרָה.

– הָאֳנִיָּה נוֹסַעַת קָדִימָה, האונייה נוסעת קדימה (the ship is making headway): האונייה שטה קדימה. = הָאֳנִיָּה הוֹלֶכֶת קָדִימָה [מיושן]. >> נְסִיעָה קָדִימָה, הֵחֵל לָנוּעַ קָדִימָה.

הֶאֱרִיךְ חֶבֶל, הֶאֱרִיךְ שַׁרְשֶׁרֶת (to pay out, to veer out): הגדיל את אורכו הפעיל של חבל; למשל, הגדיל את אורך חבל או שרשרת העוגן אשר במים, או הגדיל את אורכו של חבל רתיקה לרציף. >> שִׁחְרֵר חֶבֶל, שִׁחְרֵר עוֹד חֶבֶל, קִצֵּר חֶבֶל.

הַגַּאי (helmsman; בסירת משוטים תחרותית: coxwain): איש צוות האוחז בגלגל ההגה או במשוט ההגה בספינה או בסירה. = תּוֹפֵשׂ הֶגֶה [מיושן, מליצי], אִישׁ הַהֶגֶה [מיושן], תּוֹפֵשׂ מָשׁוֹט (משוט ההגה) [מקרא], מַחְזִיק הֶגֶה. >> רַב מַלָּח, מְפַקֵּד סִירָה.

הַגַּאי [בסירת לווייתנים] (boatsteerer): מטיל הצלצל (harpooner) בסירת לווייתנים, שגם אחז במשוט ההגה. = צְלָצָלָן.

הִגְדִּיל תִּפְרֹשֶׂת, הגדיל תפרושת (to make sail, to crowd sail): הגדיל את השטח האפקטיבי של מפרשי הספינה על ידי התרת כל פתילי הצמצום או הנפת מפרשים נוספים, כדי להגביר את מהירותה. = הוֹסִיף מִפְרָשִׂים. >> הִקְטִין תִּפְרֹשֶׂת, מִעֵט מִפְרָשִׂים.

הֶגֶה (helm): המנגנון באמצעותו מסובבים את לוח ההגה ימינה או שמאלה ומכוונים את דרכו של כלי שיט. וגם קיצור רווח של "גלגל ההגה". >> לוּחַ הַהֶגֶה, יָדִית הַהֶגֶה, גַּלְגַּל הַהֶגֶה, פְּקֻדּוֹת לַהֶגֶה, מְשׁוֹט הֶגֶה.

הִגָּה, היגה את האונייה, היגה את הסירה (to steer) >> נִהֵג אֶת הָאֳנִיָּה.

הֶגֶה בְּמוֹרַד הָרוּחַ, האונייה שטה עם הגה במורד הרוח (lee helm, the ship is carrying lee helm) >> נְטִיָּה לַעֲלוֹת לָרוּחַ.

הֶגֶה בְּמַעֲלֵה הָרוּחַ, האונייה שטה עם הגה במעלה הרוח (weather helm, the ship is carrying weather helm) >> נְטִיָּה לָרֶדֶת מֵהָרוּחַ.

הֶגֶה לְאַט לְמוֹרַד הָרוּחַ! (!Ease down the helm): פקודה להגאי באוניית מפרשים מלאת־מעטה במהלך סיבוב לחילוף המפנה מול הרוח. הפקודה ניתנת אחרי "היכון לסיבוב!", וההגאי נדרש לקרב את האונייה לרוח על ידי סיבוב גלגל ההגה לצד החסי במתינות ולא בתנועה חדה כמו בפקודה "הגה למורד הרוח!" (!Helm a-lee! or Helm down). תנועה חדה מגדילה את הגרר שיוצר לוח ההגה, האונייה מאבדת את תנופתה ועלולה להיעצר מול הרוח מבלי יכולת להשלים את הסיבוב אל המפנה השני. >> סִיבוּב מוּל הָרוּחַ וְחִלּוּף הַמִפְנֶה, מֵאֵן לְהִפָּקֵם (האונייה מיאנה להיפקם), פְּקֻדּוֹת לַהֶגֶה. [איור]

הֶגֶה מְאֻזָּן, הגה מאוזן (balanced rudder): לוח הגה שכ-30% משטחו נמצאים מלפנים לציר לוח ההגה. צורת מבנה זו מקטינה את המומנט הדרוש לסיבוב ההגה ימינה או שמאלה.

הִגִיעַ לְ־, האונייה הגיעה ל־ (to fetch): ייאמר על אוניית מפרשים; לדוגמה: הגיעה אל המעגן, תגיע אל המגדלור וכדומה.

הִגִיעַ לְיַּבָּשָׁה, הִגִיעַ לְחוֹף (to make the land, to make a landfall): ייאמר על אוניית מפרשים או השטים בה ברגע התגלות היבשה, לאחר זמן רב שלא נראתה לעין, לרוב בסיומו של מסע ארוך. >> הִתְקָרֵב לַיַּבָּשָׁה.

– to make a good landfall ביטוי מתקופת המפרשים שפירושו להגיע לנקודה ביבשה שאליה תכננת להגיע ואליה ניווטת את האונייה. הגיע למחוז חפצו.

הַגָּעָה לְיַבָּשָׁה, הַגָּעָה לְחוֹף (landfall) >> הִגִיעַ לְיָבָּשָׁה.

הִדְבִּיק [אונייה אחרת] (to overtake, to overhaul): הִשִׂיג או הִשִׂיג וְעָבַר כלי שיט אחר.

הֲדוֹם (stretcher): לוח עץ בתחתית סירת משוטים עליו משעין החותר את כפות רגליו בשעת החתירה. = סַף הַשַּׁיָּטִים [מיושן]. [איור]

הֶדְחֵק (displacement): משקל נפח המים שדוחקת אונייה הצפה במים, השווה למשקל האונייה וכל אשר בה. נפח הנוזל הנדחק שווה לנפח אותו חלק של גוף האונייה השקוע במים. גודלן של אוניות מלחמה נקבע על פי ההדחק, ואילו גודלן של אוניות סוחר נקבע על פי התפוסה. = דְּחִי [מיושן]. >> תְּפוּסָה, מַעֲמָס.

הֶדְחֵק בְּטָעוּן (loaded displacement): משקל האונייה בטונות כשהיא טעונה במלואה עד מידת הבולט המינימלי המותר לה, כלומר עד קו הטעינה הקיצי. >> מַעֲמָס.

הֶדְחֵק בְּרֵיק (light displacement, light weight): משקל האונייה בטונות כשהיא ריקה ממטען, אספקה, דלק ומים. במילים אחרות, המשקל הכולל של גוף האונייה, מכונותיה והציוד הקבוע שבה. >> מַעֲמָס.

הָדַף [סירה] (to shove off; to fend off): א) הרחיק סירה מרציף או מדופן כלי שיט אחר בעזרת כַּדוֹם כדי לצאת לדרך; ב) מנע מהסירה להתחכך בדופן סירה אחרת, ברציף וכדומה בעזרת כַּדוֹם או פֶנְדֶר.

הִדֵּק בִּפְסִיסִים, הידק בפסיסים [מיושן] (to batten down) >> אָטַם אֶת הַכַּוָּה.

הוּטַל לָחוֹף, הוּטַל לַיַּבָּשָׁה (cast ashore, cast away, stranded): אדם שאונייתו טבעה בים, הושלך על ידי הגלים לחוף וחייו ניצלו, וגם אונייה שנטרפה בחוף. = הוּקָא לַחוֹף, הוּקָא לַיַּבָּשָׁה [מליצי].

הוֹלִיךְ אֶת הָאֳנִיָּה, הוליך את האונייה (to conn a ship) >> הִנְחָה אֶת הָאֳנִיָּה.

הוֹלְקָה (holk, hulk): ספינת מפרשים ימי־ביניימית מן הים הצפוני ששימשה למסחר ולתובלה. קדמה לקאראק ולקרוולה.

הוֹסִיף מִפְרָשִׂים (to make sail, to crowd sail) >> הִגְדִיל תִּפְרֹשֶׂת.

הוּצָא מִשֵּׁרוּת פָּעִיל, האונייה הוצאה משירות פעיל (laid up, laid up in ordinary; decommissioned): נאמר על כלי שיט, עפ"ר כלי שיט מלחמתי: א) הושבת זמנית מטעמי חיסכון והושם בעתוּדה (reserve, ordinary); = הִשְבִּית אֳנִיָּה. >> הוּשַׂם בְּעֲתוּדָה. ב) נמחק לצמיתות ממצבת כלי השיט המבצעיים בשל התיישנות או אי התאמה לצורכי הצי, והוצא למכירה או לגריטה.

הוֹצָאָה מִשֵּׁרוּת פָּעִיל, הוצאה משירות פעיל (decommissioning). = הַשְׁבָּתַת אֳנִיָּה. >> הוּצָא מִשֵּׁרוּת פָּעִיל.

הוֹצִיא [חבל] (to run out) >> הוֹצִיא חֶבֶל נְגִידָה, הוֹצִיא חֶבֶל רְתִיקָה.

הוֹצִיא [בחבל] (to haul out, to heave out): משך בחבל והרחיק.

הוֹצִיא אֳנִיָּה מִמִבְדוֹק, הוציא אונייה ממבדוק (to float out): מילא מבדוק יבש במים או שיקע מבדוק צף והוציא את האונייה מתוכו כשהיא צפה במים. >> הֲצָפָה.

הוֹצִיא אֶת הָרוּחַ מִן הַמִּפְרָשׂ (to spill): רוקן את הרוח הממלאת את כרס המפרש על מנת שאפשר יהיה לצמצם או לגלול אותו. במפרשים רוחביים הדבר נעשה על ידי סיבוב הסקריה בעזרת המושכות כך שהרוח תכה על שפת המפרש ותגרום לו להתנפנף.

הוֹצִיא אֶת הַתּוֹתָח (to run out the gun): באוניות מפרשים מלחמתיות – הסיע את עגלת תותח נטען־לוע אל הדופן והוציא את לועו מבעד לאשנב הירי. את העגלה משכו החוצה באמצעות גלגלות חבלים, אחת מכל צד, ולאחר שרתמו את התותח הטעוּן למקומו, כיוונו למטרה וירו. >> גַּלְגֶּלֶת צַד.

הוֹצִיא [חבל] (to run out) >> הוֹצִיא חֶבֶל נְגִידָה, הוֹצִיא חֶבֶל רְתִיקָה.

הוֹצִיא חֶבֶל נְגִידָה, הוֹצִיא חֶבֶל רְתִיקָה (to run out a warp): בתקופת המפרשים – סחב קצה עבות החוצה מן האונייה בסירה, וקשר אותו מרחק מה הלאה כדי להסיע את האונייה למקום זה, או כדי לשמור אותה במקומה כאשר הרימו את העוגנים.

הוּקָא לַחוֹף, הוּקָא לַיַּבָּשָׁה [מליצי] (stranded, cast ashore) >> הוּטַל לַחוֹף.

הוֹרִיד [בחבל] (to haul down, to heave down, to lower): שחרר חבל והוריד. >> מָשַׁךְ.

הוֹרִיד [בחבל מהאונייה] (to hoist out): הוריד מהאונייה מטען או סירה באמצעות גלגלת או מנוף. >> הֵרִים [לאונייה].

הוֹרִיד דֶּגֶל (to haul down a flag, to lower a flag): משך והנמיך דגל מראש התורן עד הסיפון כדי לנתקו מהמעלן ולקפלו.

הוֹרִיד דֶּגֶל לְאוֹת כְּנִיעָה (to strike, to strike the colors): הוריד את הדגל הימי הלאומי מראש התורן במהלך קרב לאות כניעה.

הוֹרִיד דֶּגֶל לַחֲצִי הַתֹּרֶן, הוריד דגל לחצי התורן (to dip the flag): משך והוריד באיטיות דגל מראש התורן עד חצי גובהו לאות אבל.

הוֹרִיד לַיַּבָּשָׁה, הוֹרִיד לָחוֹף (to land): קירב סירה לחוף והוריד ממנה אנשים או ציוד. = הִנְחִית. >> יָרַד לַיַּבָּשָׁה.

הוֹרִיד מְהִירוּת, הוריד את מהירות האונייה (to ease the ship): האט את מהירות האונייה בים סוער כדי להקטין את עוצמת ההתחבטות של החרטום בגל מתקרב.

הוֹרִיד מִפְרָשׂ (to take down, to lower, to haul down a sail): משך מטה את המפרש ממרומי התורן אל הסיפון כדי לנתקו ולקפלו. >> הִרְכִּין מִפְרָשׂ.

– הוֹרִיד מִפְרָשׂ בְּחִפָּזוֹן, הוריד מפרש בחיפזון (to douse sail): הוריד מפרש במהירות, למשל כדי להתגונן מפני מכת רוח.

הוֹרִיד סִבּוּבֵי מָנוֹעַ, הוריד סיבובי מנוע (to ease the engine): [סלנג] הקטין את מהירות הסיבוב של המנוע.

הוֹרִיד סְקַרְיָה, הוֹרִיד תֹּרֶן עִלִּי, הוריד תורן עילי (to strike a yard, to strike a topmast): באוניות מפרשים – הוריד סקריה ממרומי התורן לסיפון; ניתק תורן עילי או עלעילי והורידו לסיפון. >> הֵסִיר תֹּרֶן, הִרְכִּין וְרִתֵּק תֹּרֶן עִלִּי.

הוּרִיקָן, רוּחַ הוּרִיקָן (hurricane): רוח שחוזקה 12 (מתוך 12) בסולם בופורט ומהירותה מעל 64 קשרים. במאה ה־19, בתקופת המפרשים: מעל 65 קשרים.

הוּשַׂם בְּעֲתוּדָה, האונייה הושמה בעתודה (to put into reserve, laid up, laid up in ordinary): ייאמר על אונייה שהוצאה משירות פעיל והושבתה, אך עדיין רשומה במצבת הצי. >> הוּצָא מִשֵׁרוּת פָּעִיל.

הֶחְזִיק הֶגֶה [סלנג] (to hold the helm, to steer) >> נִהֵג, נָהַג, הִגָּה, אָחַז בַּהֶגֶה.

הֵחֵל לָנוּעַ, האונייה החלה לנוע (to gather way): ייאמר בדרך כלל על אוניית מפרשים הרותמת את הרוח למפרשיה ומהירותה הולכת וגוברת. >> צָבַר מְהִירוּת.

– הֵחֵל לָנוּעַ קָדִימָה, האונייה החלה לנוע קדימה (to gather headway): ייאמר לרוב על אוניית מפרשים. >> הָאֳנִיָּה נוֹסַעַת קָדִימָה.

– הֵחֵל לָנוּעַ אֲחוֹרָה, האונייה החלה לנוע אחורה (to gather sternway): ייאמר לרוב על אוניית מפרשים במהלך סיבוב לאחור מול הרוח וחילוף המפנה. >> הָאֳנִיָּה נוֹסַעַת אֲחוֹרָה.

הַחֲלָקַת הַמַּדְחֵף, הַחְלָָקָה (propeller slip, slip): הפסד הדרך של מדחף (או של גלגל משוטות) בסיבוב אחד. במילים אחרות, ההפרש בין גודל הפסיעה התיאורטית של המדחף לבין המרחק שעושה כלי השיט בפועל. ההחלקה מבוטאת באחוזים של הפסיעה התאורטית. >> פְּסִיעַת הַמַּדְחֵף.

הֶחָפָה (beaching) >> הֶעֱלָה לָחוֹף.

הִטָּה אֳנִיָּה עַל צִדָּה, היטה אונייה על צדה (to careen, to heave down the ship) >> הַטָּיַת אֳנִיָּה עַל צִדָּה.

הֵטִיל אֲנַךְ עֹמֶק, הטיל אנך עומק (to cast the lead, to heave the lead) >> מָדַד עֹמֶק, אֲנַךְ עֹמֶק.

הֵטִיל חֶבֶל (to cast or heave a rope) >> הִשְׁלִיךְ חֶבֶל.

הֵטִיל לוֹג (to cast the log, to heave the log) >> מָדַד מְהִירוּת, לוֹג.

הֵטִיל לַיָּם (to jettison): השליך לים את מטען האונייה כדי להצילה מטביעה. = הִשְׁלִיךְ לַיָּם. >> הֲטָלָה לַיָּם.

הֵטִיל לַמַּיִם (to cast, to heave): למשל אנך עומק, לוג, עוגן.

הֵטִיל עֹגֶן, הטיל עוגן (to cast anchor, to drop anchor, to let go the anchor, to come to anchor): הוריד עוגן אל קרקעית הים כדי לרתוק באמצעותו את הספינה למקומה. = הוֹרִיד עֹגֶן, זָרַק עֹגֶן, הִשְׁלִיךְ עֹגֶן. >> עָגַן.

הַטָּיַת אֳנִיָּה עַל צִדָּה, הטיית אונייה על צדה (careening): בתקופת המפרשים, כפיפת אונייה על צדה בנמל כדי לחשוף את התחתית ולנקותה, או כדי לתקן בדחיפות דליפות (אם לא היה בנמצא מבדוק יבש); במקומות ללא נמל העלו את האונייה על החוף בשעות השפל והטו אותה לצד אחד. >> הִטָּה אֳנִיָּה עַל צִדָּה. [איור]

הֲטָלָה לַיָּם (jettison): השלכת מטען האונייה לים כדי להצילה מטביעה. >> הֵטִיל לַיָּם.

הִטַּלְטֵל, היטלטל (to roll): ייאמר על כלי שיט הנע לצדדים כמטוטלת סביב צירו האורכי. >> טִלְטוּל, הִתְנַדְנֵד, הִתְנַדְנֵד וְהִטַּלְטֵל בִּכְבֵדוּת. [איור]

הַיָּם הַפָּתוּחַ, הָאוֹקְיָנוּס, האוקיינוס (high seas, the open sea): א) מרחבי הים הרחוקים מן החוף, לב ים; ב) מרחבי ים שאינם תחת ריבונותה או שליטתה של מדינת חוף, ועל כן השיט בהם חופשי ופתוח לכל. >> לֵב יָם, בָּמֳתֵי יָם, צִי הַיָּם הַפָּתוּחַ, צִי אוֹקְיָאנִי.

הֵיְשִׁיר אֳנִיָּה, הישיר אונייה (to steady a ship): התמיד להוליך את האונייה בכיוון (קוּרס) שנמסר לו על פי פקודה, בקו ישר ומבלי לסטות ימינה או שמאלה. >> שָׁמַר כִּוּוּן!

הַיְשֵׁר לִמְבוֹא הָרוּחַ (dead to leeward): מול מבוא הרוח בדיוק, בקו ישר ולא באלכסון. >> מְבוֹא הָרוּחַ.

הַיְשֵׁר לְמוֹצָא הָרוּחַ (dead to windward): מול מוצא הרוח בדיוק, בקו ישר ולא באלכסון. >> מוֹצָא הָרוּחַ.

הַיְשֵׁר לְפָנִים, היישר לפנים; הַיְשֵׁר קָדִימָה, היישר קדימה (dead ahead): מול החרטום בקו ישר.

הִכָּה בַּמָּשׁוֹט, היכה במשוטים (to row, to pull): [מליצי] חָתַר במשוט או במשוטים. >> חָתַר, הֵנִיף מָשׁוֹט [מליצי].

הִכּוֹן!, היכון! (!Stand by): עמוד הכן, הֱיֵה מוכן. >> אִיֵּשׁ.

– הִכּוֹן לְצַמְצֵם מִפְרָשִׂים!, היכון לצמצם מפרשים! (!Stand by for reefing)

הִכּוֹן לְסִיבוּב!, היכון לסיבוב! (!Ready about! or Stand by to tack): הפקודה באוניית מפרשים לקראת סיבוב מול הרוח והחלפת כיוון ומפנה. >> סִיבוּב מוּל הָרוּחַ.

הִכּוֹן לִקְרָב!, היכון לקרב! (!Clear for action) >> הֵכִין אֶת הָאֳנִיָּה לִקְרָב, עֶמְדוֹת קְרָב!

– מוֹשְׁכוֹת קִדְמִיוֹת הִכּוֹן! (!Stand by the fore-braces)

– מְכוֹנוֹת הִכּוֹן!, מכונות היכון! (!Stand by, engines)

הֵכִין אֶת הָאֳנִיָּה לִקְרָב, הכין את האונייה לקרב (to clear for action): פקד על אנשי הצוות להגיע לעמדות הקרב שלהם ולעשות את כל ההכנות הדרושות לקראת התנגשות עם האויב. >> הִכּוֹן לִקְרָב!, עֶמְדוֹת קְרָב!

הֵכִין אֶת הַדּוּדִים לִיְצִיאָה לַיָם (to raise steam, to steam up): באוניות קיטור – נערך ליציאה לים. הבעיר אש בדוד קיטור וחימם אותו בהדרגה עד לקבלת קיטור בלחץ ובטמפרטורת העבודה. חימום דוד קיטור ארך לא פחות משמונה שעות, על מנת להקטין את המאמצים התרמיים על חלקיו.

הִכְנִיס אֳנִיָּה לְמַעֲגָנָה, הכניס אונייה למעגנה (to dock) >> מַעֲגָנָה לְאֳנִיּוֹת.

הֻכְנַס לְשֵׁרוּת פָּעִיל, הוכנס לשירות פעיל (commissioned): הוכלל במצבת כלי השיט הכשירים מבחינה מבצעית; נוסף למערך הלוחם. >> הוּצָא מִשֵּׁרוּת פָּעִיל.

הַכְנָסָה לְשֵׁרוּת פָּעִיל, הכנסה לשירות פעיל (commissioning): הכרזה, לרוב בטקס חגיגי, על היות כלי שיט מלחמתי כשיר מבחינה מבצעית וצירופו למערך הלוחם.

הַכְנָסַת אֳנִיָּה לְמַעֲגָנָה, הכנסת אונייה למעגנה (docking) >> מַעֲגָנָה לְאֳנִיּוֹת.

הִכְּתָה בְּגַלְגַּלֵּי הַמְּשׁוֹטִים (to paddle): [מליצי] ייאמר על ספינת קיטור המתקדמת באמצעות גלגל או גלגלי המשוטים שלה. >> גַּלְגַּל מְשׁוֹטִים.

הָלַךְ וְהִתְרַדֵּד (to shoal): ייאמר על תעלה, נהר או ים שעומקם הולך ופוחת. >> רְדֵדָה.

הִמְטִיר אֵשׁ אָרְכִּית, המטיר אש אורכית (to rake): ירה מטח קלעים או פגזים לאורכה של אוניית האויב. בתקופת המפרשים, אז נמצאו תותחי האונייה לאורך הדפנות, לא יכלה האונייה המותקפת להשיב מלחמה ונותרה למעשה חסרת אונים. >> חֲצִיַּת T, שְׁבִירַת הַטוּר.

הַמַּיְמָה (overboard) >> לַיָּם.

הִמְשִׁיךְ לָשׁוּט בְּאוֹתוֹ כִּוּוּן, האונייה המשיכה לשוט באותו כיוון (to hold her course, to keep her course): ייאמר על אונייה המתמידה לשוט באותו קורס כמקודם. >> שָׁט בְּכִוּוּן, שָׁמַר כִּוּוּן, שָׁט בְּמֵישָׁרִים.

הֶנְדִיקֶפּ (handicap): הפחתת זמן או מרחק, או תוספת ניקוד, הניתנות בתחרויות שיט מסוימות לסירות בעלות נתונים התחלתיים שונים, כדי להעניק לכל המשתתפים תנאי תחרות שווים וסיכויים שווים לניצחון.

הִנְחָה אֶת הָאֳנִיָּה, הנחה את האונייה (to con a ship): ניתב את האונייה, מסר פקודות להגאי ולחדר המכונות כיצד להוליך את האונייה. = הוֹלִיךְ אֶת הָאֳנִיָּה (מליצי). >> צְרִיחַ נִתּוּב, נַתָּב.

הִנְחִית בַּחוֹף (to land): קירב סירה או ספינה לחוף והוריד ממנה ליבשה אנשים או ציוד. לרוב בהקשר צבאי. = הוֹרִיד לַיַּבָּשָׁה. >> נַחֶתֶת, נֶחָת, נַחַת.

הַנָּחַת שִׁדְרִית (keel laying, laying down): תחילת בנייתה של אונייה חדשה, לרוב בטקס חגיגי, אז מניחים את קורת העץ או את לוח הפלדה הראשון של שדרית האונייה על גבי סדים במבדוק או במדרון הבנייה.

הַנְחָתָה בַּחוֹף (landing) >> הִנְחִית בַּחוֹף.

הֵנִיף דֶּגֶל (to hoist a flag): משך במעלן והעלה דגל אל מרומי התורן.

הֵנִיף מִפְרָשׂ (to hoist, to hoist up, to trice, to trice up; to carry … sails): א) משך בחבל והעלה מפרש אורכי אל מרומי התורן. = הֶעֱלָה מִפְרָשׂ. >> פָּרַשׂ מִפְרָשׂ (רוחבי); ב) ייאמר על ספינת מפרשים – נשאה על תרניה מפרש או מפרשים מסוג מסוים (הניפה מפרשים לטיניים וכדומה).

הֵנִיף מָשׁוֹט (to pull an oar): [מליצי] חתר במשוט. = חָתַר, הִכָּה בַמָּשׁוֹט [מליצי].

הִנְמִיך (to depress) >> הַנְמָכָה.

הַנְמָכָה (depression): הורדת קצה הקנה של תותח בשעת כיוונו אל המטרה.

הֲנָעָה יְשִׁירָה (direct drive) >> מָנוֹעַ בַּהֲנָעָה יְשִׁירָה.

הֶנֵּף, הינף (hoist): קבוצה אחת או יותר של דגלי קוד המונפים על אותו מעלן ומהווים יחד מסר של מילה אחת או של משפט. [איור]

הֵסֵב, הֵסֶב אֶת הָאֳנִיָּה, הסב את האונייה (to haul the ship) >> שִׁנָּה אֹרַח, שִׁנָּה קוּרְס.

הֶסְגֵּר [רפואי] (quarantine): איסור כניסה לנמל וירידה לחוף שמטילים שלטונות נמל על אונייה שאנשיה נגועים או חשודים כנגועים במחלה מידבקת מסוכנת, אשר הגיעה מנמל או ממדינה בהם פרצה מגיפה. = קָרַנְטִינָה. >> דֶּגֶל צָהוֹב.

הֶסְגֵּר יַמִּי (naval blockade, blockade): פעולה לוחמתית למניעת היציאה והכניסה של כלי שיט של כל המדינות, אויבות ונייטרליות כאחד, לנמלי הים והחופים של מדינת אויב, לרבות הנמלים והחופים שנכבשו על ידה או נתונים לשליטתה. = בְּלוֹקָדָה [מיושן]. >> פּוֹרֵץ הֶסְגֵּר.

הֵסִיר רְתוּקוֹת (to cast off moorings) >> נִתֵּק חֲבָלִים.

הֵסִיר תֹּרֶן, הסיר תורן (to dismast): פירק והוריד תורן של אוניית מפרשים. >> הוֹרִיד תֹּרֶן, הִרְכִּין וְרִתֵּק תֹּרֶן עִלִּי.

הֶסְכֵּם הַצָּלָה (salvage agreement): מסמך או התחייבות בהם מוסכם ומובטח הפיצוי בתמורה לשרותי חילוץ מסכנה של כלי שיט או מטענו. >> הַצָּלָה, דְּמֵי הַצָּלָה.

הַסְפָּנָה (docking) >> אַסְפָּנָה.

הֶסְפֵּק אִינְדִיקָטוֹרִי (indicated horse power, ihp): ההספק "ברוטו" שמפתח מנוע בוכנאי (קיטור או דיזל). נמדד תוך כדי פעולת המנוע בכל צילינדר בנפרד על ידי מכשיר הנקרא "אינדיקטור" ומכאן שמו. אינו מביא בחשבון הפסדים מכניים של המנוע (חיכוך בין החלקים הנעים והנעת אביזרי עזר).

הֶסְפֵּק בְּלִימָה (break horse power): ההספק "נטו" שמפתח מנוע קיטור או דיזל ונמדד על ידי דינמומטר בצד מסירת הכוח של גל הארכובה. מן "brake dynamometer".

הֶסְפֵּק נוֹמִינָלי, הֶסְפֵּק נָקוּב (nominal horse power, nhp): גודל פיסיקלי בו השתמשו במאה ה-19 כדי לבטא באופן כללי את עוצמתו של מנוע קיטור בוכנאי. הוא חושב על פי נתוני המנוע כשהוא פועל בלחץ תיאורטי קבוע של 7 ליברות ולא בלחץ האמיתי ששורר בצילינדר המנוע תוך כדי עבודתו. ההספק חושב לפי הנוסחה: 7 ליברות לאינץ' מרובע x שטח הבוכנה באינצ'ים מרובעים x מהירות הבוכנה הממוצעת ברגל לשנייה חלקי 33,000. היו שיטות נוספות לחישוב ההספק הנומינלי.

הֶסְפֵּק גַּל הַמַּדְחֵף (shaft horse power, shp): ההספק שמוסר המנוע למדחף ונמדד על ידי מד מומנט בקצה גל המדחף. הוא מביא בחשבון את ההפסדים הנוצרים במערכת גל המדחף (תיבת התמסורת להפחתת מהירות המדחף, מסב הדחף והמסבים הנושאים). >> תֵּבַת תִּמְסֹרֶת, מֵסַב דַּחַף, מֵסַב נוֹשֵׂא, מַעֲרֶכֶת גַּל הַמַּדְחֵף.

הִסְתַּבְסֵב (to yaw): ייאמר על כלי שיט הנע מצד לצד סביב צירו האנכי; בסירות ובספינות מפרשים הדבר קורה כאשר שטים ברוח מלאה או בגלי ירכתיים, אז השפעתו של ההגה מעטה. >> סִבְסוּב.

הִסְתוֹבֵב מוּל הָרוּחַ וְהֶחְלִיף מִפְנֶה, הִסְתוֹבֵב מוּל הָרוּחַ (to tack, to go about, to stay): ייאמר על ספינת מפרשים שסובבה את חרטומה מול הרוח והחליפה מפנה. במהלך הסיבוב עוברת הספינה גיזרה של רוח נגדית; משום כך מהירותה נמוכה, פעולת ההגה לא יעילה, קוטר הסיבוב קטן והוא נעשה בעיקר על ידי המפרשים. = פָּקַם. >> סִיבוּב מוּל הָרוּחַ. [איור]

הִסְתוֹבֵב עִם הָרוּחַ וְהֶחְלִיף מִפְנֶה, הִסְתוֹבֵב עִם הָרוּחַ (to wear, to veer): ייאמר על ספינת מפרשים שסובבה את ירכתיה מול הרוח והחליפה מפנה. במהלך הסיבוב עוברת הספינה גיזרה של רוח גבית ורוח מלאה; משום כך מהירותה גבוהה, קוטר הסיבוב גדול ופעולת ההגה יעילה. = סָבַב. >> סִיבוּב עִם הָרוּחַ, מַהְפָּךְ. [איור]

הִסְתַּעֲרוּת עַל הַסִּפּוּן, הסתערות על הסיפונים (boarding): התקפה והשתלטות של כלי שיט אחד על כלי שיט אחר על ידי אנשי צוות חמושים, המטפסים ועולים אל סיפון אוניית היריב ומכריעים את אנשיה בכוח הנשק. = פְּשִׁיטָה עַל הַסִּפּוּן. >> צֶוֶת הִשְׁתַלְטוּת. [איור]

הִסְתַּעֵר עַל סִפּוּן הָאֳנִיָּה, הסתער על סיפון האונייה (to board) >> הִסְתַּעֲרוּת עַל הַסִּפּוּן.

הֶעְגִין (to anchor, to bring up, to bring to an anchor): הוריד עוגן לקרקעית הים ורתק באמצעותו את האונייה או הסירה למקומה. = עִגֵן.

הֶעֱלָה [בחבל או בשרשרת] (to haul up, to heave up): משך והרים, למשל עוגן או רשת דיג. >> הֵרִים [מטען].

הֶעֱלָה [במענב חבל] (to sling up): קשר מענב חבל או מענב שרשרת סביב מטען או משא והעלה אותו בגלגלת או במנוף. >> מַעֲנָב.

הֶעֱלָה [תורן עילי או סקריה למרומי התורן] (to sway, to sway up): באוניות מפרשים – משך והעלה תורן עילי או סקריה באמצעות גלגלות וחבלים וקבע אותם למקומם במרומי התורן. >> הוֹרִיד [תורן עילי או סקריה].

הֶעֱלָה לָאֳנִיָּה, העלה לאונייה [במנוף, בגלגלת] (to hoist in): העלה לאונייה מטען או סירה באמצעות גלגלת או מנוף. >> הוֹרִיד [מהאונייה].

הֶעֱלָה לָאֳנִיָּה, העלה לאונייה (to ship): הכניס לאונייה אספקה, ציוד, מים, מטען וכדומה.

הֶעֱלָה לָאֳנִיָּה, העלה לאונייה [אדם או נוסע] (to embark [a person aboard ship])

הֶעֱלָה בְּגַלְגֶּלֶת [פשוטה] (to whip, to whip up) >> גַּלְגֶּלֶת פְּשׁוּטָה.

הֶעֱלָה לַחוֹף, הֶעֱלָה עַל הָחוֹף (to beach, to haul out): א) השיט אונייה למים רדודים והעמיד אותה על חוף חולי או בוצי כדי להצילה מטביעה או כדי לגרוט אותה. ב) בתקופת המפרשים, העלה אונייה על החוף בשעות השפל כדי לאטום בדחיפות חדירת מים לתוכה. ג) משך סירה או ספינה קטנה מחוץ למים והעמיד אותה על החוף לתיקונים, לניקוי תחתית או לחנייה. = הֶחַף. >> עָלָה עַל הַחוֹף (כלי שיט), עָלָה עַל שִׂרְטוֹן (כלי שיט), נָחָת בַּחוֹף (כלי שיט), הִטָּה אֳנִיָּה עַל צִדָּה, הֶחָפָה. [איור]

הֶעֱלָה מִפְרָשׂ (to hoist a sail) >> הֵנִיף מִפְרָשׂ.

הֶעֱלָה עֹגֶן, העלה עוגן (to weigh anchor) >> הֵרִים עֹגֶן.

הֵעָנוּת לַהֶגֶה, היענות להגה (steerage way): מהירות שיט המספיקה לספינה כדי שתציית לתנועת לוח ההגה ותשנה את אורחה בהתאם. במהירות שיט נמוכה ההגה אינו יעיל. >> נִשְׁמַע לַהֶגֶה.

הֶעֱנִיב [מיושן] (to sling) >> עִנֵּב.

הֶעְפִּיל, האונייה העפילה [מיושן] (to sail close hauled) >> שָׁט קָרוֹב לָרוּח, שָׁט בְּמַעֲלֵה הָרוּחַ.

הֶעֱתִיקָה אֶת מְקוֹם חֲנָיָתָהּ, האונייה העתיקה את מקום חנייתה (to haul off, to shift berth): האונייה עברה ממקום אחד למקום אחר בתוך הנמל, בדרך כלל לאורך הרציף. >> עִתּוּק.

הָפַךְ אֶת הַהֶגֶה (to shift the helm): סובב את גלגל ההגה לצד הנגדי, למשל מ"הגה במורד הרוח" ל"הגה במעלה הרוח". הדבר נדרש כשהאונייה עוצרת את הילוכה קדימה ומתחילה לנסוע לאחור.

– הֲפוֹךְ אֶת הַהֶגֶה! (!Shift the helm): הפקודה להגאי.

הַפְלָגָה (voyage; run; departure): א) מסע ארוך באונייה או בספינה, ובמיוחד מסע על פי לוח זמנים קבוע מראש, במהלכו פוקדת האונייה כמה נמלים. = מַסַּע הַיָּם [מליצי].  ב) נסיעת אונייה בין שני נמלים, ובמיוחד נסיעה סדירה לצורכי מסחר. ג) יציאת ספינה מן הנמל לדרכה. = יְצִיאָה לַיָּם. >> שַׁיִט, מַסָע, נְסִיעָה.

הַפְלָגַת בְּכוֹרָה (maiden voyage): ההפלגה הראשונה של אונייה חדשה לאחר שהשלימה את הפלגות המבחן ונכנסה לשרות; וגם הפלגתה הראשונה של אונייה בשירותה של חברת ספנות או דיג. = הַפְלָגַת בְּתוּלִין.

הַפְלָגַת בְּתוּלִין (maiden voyage) >> הַפְלָגַת בְּכוֹרָה.

הַפְלָגַת מִבְחָן (sea trial): ההפלגה הראשונה של כלי שיט חדש או של כלי שיט שעבר שיפוצים נרחבים קודם מסירתו לבעלים, במהלכה בודקים בדקדקנות את תקינות גוף האנייה וכל המכלולים והמכונות אשר בה. = הַפְלָגַת נִסּוּי.

הַפְלָגַת נִסּוּי, הפלגת ניסוי (sea trial) >> הַפְלָגַת מִבְחָן.

הַפְלָגַת נֹפֶשׁ, הפלגת נופש (cruise): הפלגה לנופש ולפנאי באוניית נוסעים מפוארת, הפוקדת אתרי תיירות פופולריים מעבר לים. = קְרוּז, שֵׁיט תַּעֲנוּגוֹת, שֵׁיט עִנּוּגִים. >> הַפְלָגַת סִיּוּר.

– הַפְלָגַת סִיוּר (cruise): של אוניית מלחמה. >> סִיוּר.

הִפְלִיגהִפְלִיג לְדַרְכּוֹ, האונייה הפליגה לדרכה (to set sail, to put to sea; to sail, to steam; to sail): א) ייאמר על כלי שיט היוצא מן הנמל לדרך ארוכה. ב) ייאמר על כלי שיט השט במים; ג) שָׁט בספינה, יצא לדרך ארוכה בספינה. >> יָצָא לַיָּם, פָּרַשׂ מִפְרָשׂ, שָׁט, הִלֵּךְ בִּסְפִינָה [חז"ל]

הִפְנָה אֶת הָאֳנִיָּה מוּל הָרוּחַ, הפנה את האונייה מול הרוח (to bring up to the wind) >> פָּנָה מוּל הָרוּחַ.

הִפְקִיר לְחַסְדֵי הַגַּלִּים וְהָרוּחוֹת (to set adrift, to cast adrift): נטש כלי שיט לגורלו בלב ים. = מָסַר לְחַסְדֵי הַגַּלִּים וְהָרוּחוֹת.

הִפְרִישׁ (to set sail, to sail): [לשון חז"ל] הפליג לים, הרחיק באונייה מן החוף אל לב ים. >> הִפְלִיג.

הַצְדָּעָה (salute): מֶחווה לאות כבוד או לאות ברכה, גם בין אוניות. = בְּרָכָה. >> הִרְכִּין דֶּגֶל, הִרְכִּין מִפְרָשׂ עִלִּי, נוֹפֵף מִפְרָשׂ, מַטַּח כָּבוֹד.

הִצְטָרֵף לָאֳנִיָּה, הצטרף לאונייה (to sign on): ייאמר על ימאי המשכיר עצמו לעבודה באונייה מסחרית, וחותם על חוזה העסקה עם רב החובל או הבעלים. = עָלָה עַל אֳנִיָּה. >> חוֹזֵה שֵׁרוּת, שִׁלֵּם וְשִׁלֵּחַ אֶת הַצֶּוֶת.

הֵצִיף (to float) >> הֲצָפָה.

הֵצִיף בְּמַיִם (to flood): כיסה במים רבים, מילא מדור של כלי שיט במים.

הֵצִיף וְהִטְבִּיעַ, הציף במים והטביע את האונייה (to scuttle) >> הֲצָפָה וְהַטְבָּעָה.

הַצָּלָה (salvage): חילוץ אונייה או מטענה מסכנת אובדן גמור או נזק. = חִלּוּץ יַמִּי. >> דְּמֵי הַצָּלָה, הֶסְכֵּם הַצָּלָה, הַצָּלַת חֲיִים בַּיָּם.

הִצְלִיב סְקַרְיָה (to cross a yard): באוניות ובספינות בעלות מעטה רוחבי, העלה בחבל סקריה למרומי התורן ואחר כך סובב אותה שתי וערב לתורן. >> יִשֵּׁר סְקַרְיָה, מִשֵּׁךְ סְקַרְיָה.

הַצָּלַת חַיִּים, הַצָּלַת חַיִּים בַּיָּם (life saving, life saving at sea): הצלת חיי אנשי הצוות והנוסעים של כלי שיט שננטש עקב אסון.

הֲצָפָה (floating; flooding): א) הבאת כלי שיט למצב בו הוא צף על המים. אם הוא על שרטון, על ידי הטלת מטען לים והפחתת משקלו; אם הוא במבדוק יבש, על ידי מילוי המבדוק במים, אם במבדוק צף – על ידי שיקוע המבדוק במים. ב) מילוי או התמלאות כלי שיט במים. >> הֵצִיף, הֵצִיף בְּמַיִם, הוֹצִיא אֳנִיָּה מִמִבְדוֹק.

הֲצָפָה וְהַטְבָּעָה, הצפה במים והטבעה [של כלי שיט] (scuttling): ניקוב התחתית של כלי שיט או פתיחת שסתום מיוחד לדבר בתחתיתו והצפת כלי השיט במים כדי שישקע ויטבע. זוהי פעולה מכוונת, כדי להיפטר מכלי שיט, למנוע את נפילתו בידי האויב, להטביעו כפעולת מלחמה, לעשותו מחסום תת־מימי למעבר אוניות או אתר צלילה וכדומה.

הַקַּבִּינָה הַגְּדוֹלָה (great cabin) >> תָּא רָאשִׁי.

הִקְטִין תִּפְרֹשֶׂת, הקטין תפרושת (to shorten sails) >> מִעֵט מִפְרָשִׂים.

הַקְטֵן אֶת תְּנוּעוֹת הַהֶגֶה! (!Steer small): פקודה להגאי באוניית מפרשים לשמור קורס על ידי סיבוב גלגל ההגה בתנועות קטנות ומתונות ימינה או שמאלה ולא בתנועות גדולות וחדות. >> שָׁמַר כִּוּוּן.

הִקִּיף אֶת כַּדּוּר הָאָרֶץ (to circumnavigate the globe): שט סביב כדור הארץ וחזר לנקודה ממנה יצא. >> שָׁט סָבִיב.

הַרְחֵק מִקִרְבַת הַיַּבָּשָׁה (off soundings): בתקופת המפרשים – בריחוק מן החוף, במים שלא ניתן כבר למדוד את עומקם באמצעות חבל האנך. >> מְדִידַת עֹמֶק.

הֵרִים [משא, מטען] (to hoist, to lift): הרים משא בגלגלת או במנוף.

הֵרִים עֹגֶן, הרים עוגן (to weigh anchor, to heave up the anchor, to up anchor): משך והעלה את העוגן מקרקעית הים אל האונייה. = הֶעֱלָה עֹגֶן.

הִרְכִּין דֶּגֶל (to dip the flag): משך והוריד באיטיות דגל מראש התורן עד חצי התורן, ואחר כך שב והעלה אותו אט־אט לראש התורן לאות ברכה לאונייה חולפת.

הִרְכִּין וְרִתֵּק תֹּרֶן עִלִּי, הרכין וריתק תרנים עיליים (to house a topmast): בתקופת המפרשים – הרכין תורן עילי או עלעילי וכפת אותו אל התורן שמתחתיו לקראת בואה של סערה עזה. >> הוֹרִיד תֹּרֶן, הֵסִיר תֹּרֶן, תֹּרֶן עִלִּי, תֹּרֶן עַלְעִלִּי.

הִרְכִּין מִפְרָשׂ עִלִּי, הרכין מפרש עילי (to strike topsail): בתקופת המפרשים – משך והוריד מפרש עילי ומיד שב והעלה אותו לאות ברכה לאונייה חולפת. >> נוֹפֵף מִפְרָשׂ.

הַרֵם אֲרֻבָּה, הוֹרֵד מַדְחֵף! הרם ארובה, הורד מדחף! (Up funnel, Down screw): הפקודה בצי המלכותי הבריטי בשנים הראשונות של אוניות הקיטור המלחמתיות, באמצע המאה ה-19 לערך, כשהוחלט לגלול את המפרשים ולהמשיך עם מנוע בלבד. לקראת שיט במפרשים הרימו את המדחף הנתיק בשרשרת לתוך פיר בירכתיים, כדי להקטין את הגרר (התנגדות החיכוך) של המדחף במים, והשכיבו את הארובה על הסיפון. לקראת שיט במנוע אספו את המפרשים, כדי שלא יינזקו על ידי גזי השריפה הנפלטים מהארובה, הרימו את הארובה והורידו את המדחף לתוך המים. >> מַדְחֵף נָתִיק, מַדְחֵף מִתְרוֹמֵם, מִסְגֶרֶת בַּנְגׁוֹ.

הִרְתִּיעַ מִפְרָשׂ (to back a sail, to throw aback, to lay aback): באונייה בעלת מעטה רוחבי – סובב וכיוון את הסקריה כך שהרוח תנשב על צדו הקדמי של המפרש כדי להאט את מרוצת האונייה, לעצור אותה, או להסיג אותה לאחור. >> מִשֵׁךְ לְאָחוֹר, מָשׁוּךְ לְאָחוֹר, נֶהֱדַף לְאָחוֹר. [איור]

הִשְׁבִּית אֳנִיָּה, השבית אונייה (to lay up) >> הוּצָא מִשֵּׁרוּת פָּעִיל.

הִשְׁחִיל (to reeve): העביר קצה חבל דרך גלגלת, עזקה, טבעת וכדומה.

הֲשָׁטַת אֳנִיּוֹת, השטת אוניות (ship handling): תמרון והולכת האונייה בכיוון הרצוי באמצעות המנועים או המפרשים ותנועות ההגה.

הִשִׂיג וְעָבַר, האונייה השיגה ועברה (to overtake, to overhaul) >> הִדְבִּיק.

הֵשִׁיט אֳנִיָּה, השיט אונייה (to handle a ship) >> הֲשָׁטַת אֳנִיּוֹת.

– הֵשִׁיט אֳנִיַּת מִפְרָשִׂים (to sail a ship).

הִשִּׁיק [אונייה] (to launch) >> הַשָּׁקָה.

הַשְׁכָּמָה! (Show a leg! [dated]): קריאת ההשכמה למלחים בצי המלכותי הבריטי בתקופת המפרשים, הפוקדת עליהם לקפוץ מהערסלים.

הִשְׁלִיךְ חֶבֶל (to cast a rope, to heave a rope or a line): מסר חבל בזריקה מן הסיפון לרציף, לסירה במים, לטובע וכו'. = הֵטִיל חֶבֶל. >> הֵטִיל לַמַּיִם, חֶבֶל זְרִיקָה.

הַשָּׁקָה (launching): הורדת כלי שיט מן היבשה לים, ובמיוחד כלי שיט חדש שזה עתה נשלמה בנייתו.

הִתְגַּבְּרָה [הרוּח] (to freshen) >> הִתְחַזְּקָה.

הִתְהַפֵּךְ, האונייה התהפכה (to capsize): ייאמר על כלי שיט שנטה והתגלגל על צדו האחד או על פניו מבלי יכולת להתיישר. >> שָׁכַב עַל צִדּוֹ, נָטָה עַל צִדּוֹ בּמִדָּה מְסֻכֶּנֶת.

הִתְוָה קוּרְס, התווה קורס (to lay out a course, to shape a course): חישב וקבע את הכיוון או המסלול בו תפליג האונייה. >> קוּרְס, שָׁט בְּמֵיְשָׁרִים.

הִתְחַבְּטוּת (pounding): תנועת המעתק קדימה־אחורה, הלוך וחזור, של אונייה בים. >> זְחִיָּה. [איור]

הִתְחַזְּקָה [הרוּח] (to freshen): ייאמר על רוח הנושבת בעוצמה גדולה יותר משקודם. = הִתְגַּבְּרָה. >> רוּחַ עֵרָה.

הִתְחִילָה לִדְלֹף, האונייה התחילה לדלוף (to spring a leak, to open seams): ייאמר על אוניית עץ שמים חודרים לתוכה דרך הסדקים בין הלוחות, לרוב כתוצאה מן המאמצים הכבדים הפועלים על גוף האונייה בים סוער. >> סֶדֶק.

הִתְחִיל לָנוּעַ וְלִצְבּוֹר מְהִירוּת, האונייה התחילה לנוע ולצבור מהירות (to gather way) >> צָבַר מְהִירוּת.

הִתְיָעֲצוּת מַלָחִים (forecastle council, fo'c's'le council): באוניות שודדי ים בתקופת המפרשים, התייעצות של המלחים ללא נוכחות הקפטן. >> רֹאשׁ הַמַלָּחִים, מְגוּרֵי חַרְטוֹם.

הִתִּיר [קשר] (to unbend ,to cast off, to cast loose): פתח קשר וניתק חבל מאחיזתו.

הִתִּיר פְּתִיל צִמְצוּם (to shake a reef): שחרר את קישוריו של פתיל צמצום כדי להגדיל את השטח האפקטיבי של המפרש. = פָּטַר. >> פְּתִיל צִמְצוּם, הִגְדִיל תִּפְרֹשֶׂת.

הִתְמַלֵּא מַיִם וְטָבַע, האונייה התמלאה מים וטבעה (to founder): ייאמר על אונייה שמים הציפו אותה או חדרו לתוכה והיא שקעה למצולות.

הִתְנַדְנֵד, האונייה התנדנדה (to pitch): ייאמר על כלי שיט – נע כנדנדה סביב צירו הרוחבי, כשחרטומו וירכתיו עולים ויורדים לסירוגין. >> נִדְנוּד, הִטַּלְטֵל, הִתְנַדְנֵד וְהִטַּלְטֵל בִּכְבֵדוּת. [איור]

הִתְנַדְנֵד וְהִטַּלְטֵל בִּכְבֵדוּת, התנדנד והיטלטל בכבדות (to labour): ייאמר על אונייה המיטלטלת ומתנדנדת בים סוער בתנועות איטיות וארוכות. > טִלְטוּל, נִדְנוּד.

הִתְקִין [מערכת, מעטה] (to rig, to rig a gear): הרכיב או הכין לשימוש מכשיר, מערכת חלקים, פרטי ציוד, סירה, מעטה מפרשים וכדומה. = עָרַךְ [מיושן]. >> הִתְקִין חִבֵּל, מַעֲרֶכֶת.

הִתְקִין אֳנִיָּה לְשַׁיִט, התקין אונייה לשיט (to fit out): צייד את גוף האונייה בכל החלקים והאבזרים הנוספים הדרושים לה, כגון תרנים ומפרשים, חיבל, עוגנים, מכונות סיפון וכדומה. (בתקופת המפרשים נהגו לפרק את התרנים העיליים והחיבל של אונייה שהושמה בעתודה ולאפסן את ציודה. כשהוחלט להחזירה לשירות פעיל, התקינו אותה מחדש לשיט.) = כּוֹלֵל [מיושן], הִתְקִין אֶת הָאֳנִיָּה לְהַפְלָגָה. >> כִּלּוּל, רְצִיף כִּלּוּל.

הִתְקִין אֶת הָאֳנִיָּה לְהַפְלָגָה, התקין את האונייה להפלגה (to fit out) >> הִתְקִין אֳנִיָּה לְשַׁיִט.

הִתְקִין חִבֵּל, התקין חיבל (to rig) >> חִבְלֵל.

הִתְקִין תֹּרֶן, התקין תורן (to mast): זָקַף תורן באונייה, קבע אותו למקומו באֶדֶן התורן וחיזק אותו בחבלים. [איור]

הִתְקִין תֹּרֶן דְּחָק, התקין תורן דחק (to rig a jury mast). >> תֹּרֶן דְּחָק.

הִתְקַמְּרוּת (hogging): מצבה של אונייה שאמצעיתה נישאת על דַּבֶּשֶׁת גל וחרטומה וירכתיה שוקעים אל הַגֵּאָיוֹת שמשני צדדיו. >> הִתְקַעֲרוּת.

הַתְקָנָה לְשַׁיִט, הַתְקָנָה לְשֵׁרוּת, הַתְְקָנָה לְהַפְלָגָה (fitting out) >> הִתְקִין אֳנִיָּה לְשַׁיִט.

הַתְקָנִת חִבֵּל, התקנת חיבל (rigging) >> חִבְלוּל.

הַתְקָנַת תְּרָנִים (masting) >> הִתְקִין תֹּרֶן.

הִתְקַעֲרוּת (sagging): מצבה של אונייה שחרטומה וירכתיה נישאים על דַּבְּשׁוֹת שני גלים עוקבים ואמצעיתה שוקעת אל הַגַּיְא שבין שני הגלים. >> הִתְקַמְּרוּת.

הִתְקַשְּׁרוּת (mooring) >> רְתִיקָה.

הִתְרַדֵּד (to shoal): ייאמר על מים שעומקם הולך ופוחת. >> רְדֵדָה.

הִתְרוֹמֵם, האונייה התרוממה (to heave): ייאמר על אונייה שגל מרים אותה ואחר כך היא יורדת. >> הִתְרוֹמְמוּת.

הִתְרוֹמְמוּת (heaving): תנועת המעתק מעלה־מטה, הלוך וחזור, של אונייה בים. [איור]

הִתְרַחֵק מִ־, האונייה התרחקה מ־ (to bear off from): ייאמר על אונייה השומרת מרחק מאונייה אחרת, ממכשול לשיט וכדומה.

הִתְרַחֵק מֵהַיַּבָּשָׁה, האונייה התרחקה מהיבשה (to make an offing, to gain an offing, to keep an offing, to bear off from the land): ייאמר על אוניית מפרשים המתרחקת מן היבשה אל עומק הים, לרוב כדי להימנע מסכנות לשיט בקרבת החוף, אך עדיין בטווח ראייה ממנו. = שָׁמַר מֶרְחַק מִן הַחוֹף. >> יָצָא לַמֶּרְחָב.


עדכון אחרון: 22 במרץ 2024. אין לעשות במילון שימוש שאינו הוגן ללא רשות מפורשת.

כתיבת תגובה