ל

לחיפוש מהיר בעמוד הקישו: Ctrl + F

לֹא יַצִּיב בְּיוֹתֵר (crank, cranky): ייאמר על כלי שיט שיציבותו פגומה, בין בשל תכנון לקוי או אם משקל המטען או הַנֵּטֶל (זבורית) שהוא נושא אינו מספיק או אינו מחולק כראוי. אונייה שכזו אינה מזדקפת בקלות לאחר שרוח או גלים מטים אותה לצד אחד. >> יַצִּיב, זָקוּף.

לֹא כָּשִׁיר לְשַׁיִט (unseaworthy) >> כָּשִׁיר לְשַׁיִט.

לַאגֶר (lugger): סירה או ספינת מפרשים המניפה מפרשי זרוע על כל אחד מתרניה. מן lug sail – מפרש זרוע. >> מַעֲטֶה מִפְרְשֵׂי זְרוֹעַ, מִפְרָשׂ זְרוֹעַ. [איור]

לְאָחוֹר (astern): מן הירכתיים והלאה בקו ישר (מחוץ לספינה); אֲחוֹרָה. >> אָחוֹר.

לַאנְץ', ר' לאנצ'ים (launch): [לשון דיבור] א) סירת שירות של אונייה; ב) סירת שירות בנמל. >> סִירַת נָמָל, סִירַת שֵׁרוּת.

לָאשִׁינְג (lashing) [סלנג] >> כֶּפֶת.

לֵב יָם, לֵב הָאוֹקְיָנוּס, לב האוקיינוס (midst of the sea): הרחק מן החוף. = לְבַב יָמִּים [מליצי], בָּמֳתֵי יָם [מליצי].

לִבָּה, לֵב [של חבל] (core): גדיל (עיקר) באמצעו של חבל ארבעה־גדילים. [איור]

לַבְלָר, לַבְלַר הַקֶּפְטֶן (clerk, Captain's clerk): תת־קצין באוניית מלחמה שטיפל ביומנים, פנקסי החשבונות והתכתובת של הקפטן.

לֶג (leg): [סלנג] קטע הדרך שעושה יכטת מפרשים בין חילוף מפנה אחד לשני בעת שיט במעלה הרוח, בין סימון אחד לסימון שני בתחרות שיט, וגם בין נקודה אחת לנקודה שנייה במהלך שיט ארוך. >> גַּלְס, נְסִיעָה, מַהֲלָךְ.

לַהַב, לַהַב הַמָּשׁוֹט (blade): חלקו הרחב והשטוח, הטובל במים, של משוט. >> צַוַּאר הַמָּשׁוֹט, זְרוֹעַ הַמָּשׁוֹט, יָדִית הַמָּשׁוֹט.

לַהַב, לַהֲבֵי הַמְּשׁוֹטָה, לַהֲבֵי הַמְּשׁוֹטוֹת (float, float board, board): הכפות השטוחות של "גלגל משוטים". >> מְשׁוֹטָה.

לַהֲבֵי מְשׁוֹטָה זְחִיחִים (feathering floats): להבי משוטה שמנגנון מכני של אֶקְסְצֶנְטֶר ומוטות רדיאליים מסובב ומחזיק כל אחד מהם במצב כמעט אנכי מרגע שהלהב נכנס למים ועד שהוא יוצא מהם בהמשך הסיבוב. להבים בתנוחה אנכית מעניקים כוח דחף גדול יותר לספינה, ועוצמת החבטה ברגע כניסתם למים פחותה מזו של להבים קבועים. המנגנון המכני מורכב על קצה ציר המשוטה. >> מְשׁוֹטָה.

לוֹג (log): א) [מאנגלית] מכשיר למדידת המהירות של כלי שיט. = מַד מְהִירוּת (יַמִּי). ב) יומן האונייה, יומן הגשר (קיצור של log book).

לוֹג פָּשׁוּט (common log): בימים עברו, מכשיר פשוט למדידת המהירות של כלי שיט, בנוי מגזיר עץ (באנגלית: log) בצורת רְבִיעַ עיגול, שהקשת שלו הוכבדה במשקולת עופרת. אל הלוֹג נקשר חבל ארוך מסומן בקשרים במרחקים נקובים. הלוג הוטל למים ונשאר זקוף על מקום עומדו, ובעוד הספינה מתקדמת שלשלו למים בהדרגה את החבל למשך פרק זמן נקוב שנמדד באמצעות שעון חול. אורך החבל ששולשל ציין את המרחק שעברה הספינה. על פי נתוני המרחק והזמן חישבו את מהירות הספינה. >> קֶשֶׁר, הֵטִיל לוֹג, מָדַד מְהִירוּת. [איור] [איור]

לוֹג פָּטֵנְטִי (patent log, taffrail log): בימים עברו, מכשיר מכני למדידת מהירותה של ספינה, שהורד למים מירכתיה ונגרר אחריה בחבל שקצהו נקשר למעקה הירכתיים. התנועה הסיבובית של המדחף בקצה המכשיר הנגרר הועברה דרך מנגנון גלגלי שיניים פנימי אל מונה, והוא הציג את המרחק שעברה הספינה. באמצעות נתוני המרחק והזמן חישבו את מהירות הספינה. = מַד מִילִין [מליצי]. >> קֶשֶׁר, הֵטִיל לוֹג, מָדַד מְהִירוּת. [איור] [איור]

לִוּוּחַ, ליווח (planking עץ, plating מתכת): לוחות העץ או הפלדה המצפים את צלעות הספינה מבחוץ. מעטפת הלוחות של גוף האונייה. >> לוּחַ, טוּר לוּחוֹת.

לִוּוּחַ מְלֻכְסָן, ליווח מלוכסן (diagonal planking): שיטת בנייה של סירות וספינות מעץ, שבה ציפוי הגוף עשוי משתי שכבות של לוחות הערוכים בזווית של 45 מעלות ביחס לשדרית, ושכבה אחת חותכת את האחרת ב-90 מעלות. = צִפּוּי מְלֻכְסָן.

לִוּוּחַ מְרֹעָף, ליווח מרועף (clinker built, clinker planking, clinker plating): שיטת בנייה של סירות וספינות מעץ ומפלדה, שבה הלוחות המצפים את הגוף מונחים שפה על שפה כדרך שמניחים רעפים. = צִפּוּי מְרֹעָף. [איור]

לִוּוּחַ מְשֻׁוֶֶּה, ליווח משווה (carvel built, flush planking, flush plating): שיטת בנייה של סירות וספינות מעץ ומפלדה, שבה מחברים את לוחות ציפוי הגוף שפה אל שפה, כך שמתקבלת מעטפת חלקה. = צִפּוּי חָלָק.

– לִוּוּחַ פְּנִימִי, ליווח פנימי (ceiling): בספינות עץ הלוחות המצפים את צלעות הספינה מבפנים, ומוסיפים לחוזקו המבני של הגוף. >> רִצְפָּה.

לוּחַ, לוּחַ עֵץ (plank): קרש ארוך ועבה. לרוב הכוונה לקרשי הסיפון ומעטפת הגוף (דפנות ותחתית) בספינת עץ; אורכו בתקופת המפרשים 18 רגל לפחות, עוביו מ־1.5 עד 4 אינץ' ורוחבו 9 עד 10 אינץ'. >> חֵלֶק עֵץ, קֶרֶשׁ.

לוּחַ הַהֶגֶה (rudder): החלק העיקרי של מנגנון ההיגוי בכלי שיט: לוח אנכי סב על ציר בירכתי הסירה או הספינה מתחת למים; בכלי שיט ממונעים – מאחורי המדחף. = הֶגֶה. [איור]

לוּחַ הַמַּצְפֵּן (compass card): לוח התצוגה העגול של מצפן, ששוליו מחולקים ל־360 מעלות (חלוקה רציפה) או ל־32 נקודות (חלוקה ניקודית) ובמרכזו חגה מחט המצפן. = טַבְלַת הַמַּצְפֵּן. >> שׁוֹשַׁנַּת הַמַּצְפֵּן, שׁוֹשַׁנַּת הָרוּחוֹת. [איור]

לוּח נִוּוּט, לוח ניווט מקורב (traverse board): מכשיר ניווט מתקופת המפרשים המוקדמת, עליו סימנו במהלך המשמרת, כל חצי שעה, את הקורס בו שטה האונייה כפי שהראה המצפן, ואחת לשעה גם את מהירותה כפי שנמדדה בלוג. נתונים אלה שימשו את הנווט לחישוב ולמציאת מיקומה המשוער של האונייה מדי משמרת של ארבע שעות. (traverse – זיגזג.) >> נִוּוּט מְקוֹרָב. [איור]

לוּטֶנֶנְט [אנגלית בריטית: לֶפְטֶנֶנְט; סְגָן, ממלא מקום] (lieutenant): א) דרגת קצונה בחילות ים בין לוטננט־משנה ללוטננט־קומנדר, המקבילה לדרגת סגן בחיל הים הישראלי. ב) באוניות מפרשים מלחמתיות בציי בריטניה וארה"ב: הדרגה הנמוכה ביותר של קצין פיקוד (commissioned officer), שהיה ג'נטלמן על פי ייחוסו החברתי וקיבל את הסמכתו לקצינות (commission) מן הכתר, להבדיל מקציני המשנה (warrant officers), שקיבלו את כתב המינוי שלהם (warrant) מן האדמירליות. >> חוֹבֵל.

לוּטֶנֶנְט מִשְׁנֶה (sub-lieutenant): דרגת קצונה בחילות ים מתחת לוטננט. בחיל הים הישראלי, הדרגה המקבילה לסגן־משנה. >> לוּטֶנֶנְט.

לוּטֶנֶנְט קוֹמַנְדֶר (lieutenant-commander): דרגת קצונה בחילות ים בין לוטננט לקומנדר. בחיל הים הישראלי, הדרגה המקבילה לסרן. >> לוּטֶנֶנְט, קוֹמַנְדֶר.

לוּטֶנֶנְט רִאשׁוֹן (first lieutenant): באוניות מפרשים מלחמתיות בציי בריטניה וארצות הברית, הוותיק והבכיר מבין הלוטננטים שבאונייה. בפריגטה שרתו שלושה לוטננטים, באוניית קו – שישה. >> לוּטֶנֶנְט.

לוֹיְדְ'ס (Lloyd's): א) קיצור של Lloyd's of London, איגוד של חתמים ימיים בסיטי של לונדון, שנוסד במאה ה־17 וקיבל את שמו מבית קפה בבעלות אדוארד לויד ברחוב טאוּאר, שם נהגו החתמים להיפגש כדי להחליף מידע בעניני עיסקות ביטוח ימי. ב) קיצור של Lloyd's Register, חברת סיווג אוניות ותיקה שמושבה בלונדון; ג) קיצור של Lloyd's List, עיתון יומי בעניני ספנות ותובלה ימית המופיע ברציפות כ-275 שנה. ["אַלְמוֹנִית, קַפִּיטָן, הִיא הַדֶּרֶךְ הָזֹאת, וּבַלּוֹיְדִים אֵינָה מְפוּרְסֶמֶת."] >> חֶבְרַת סִוּוּג.

לִוְיְתָנִית, לווייתנית (whaler, whaleboat): סירת משוטים ומפרשים צרה וארוכה, בעלת חרטום וירכתיים מחודדים, בדמותה של הסירה לציד לווייתנים ההיסטורית. שימשה לתובלה ולימים לספורט. >> סִירַת לִוְיְתָנִים.

לוּלָאָה, לוּלְאַת חֶבֶל (loop): עניבה סגורה בקצה חבל, אותה יוצרים על ידי קיפול קצה החבל לאחור וקשירת הקצה או קליעתו אל המשך החבל. ניתן ליצור לולאה גם באמצע חבל.

לוּלְאַת בֹּהֶן, לולאת בוהן (overhand loop): עניבה בקצה חבל, אותה יוצרים באמצעות קשר בוהן. = קֶשֶׁר לוּלָאָה.

לוּלְאַת הַצָּלָה (בקצה חבל: bowline, באמצע חבל: bowline on a bight): לולאה בלתי מתהדקת מכל גודל שהוא בקצה חבל, אותה יוצרים על ידי קשר הצלה.

לוּלְאַת הַצָּלָה מִתְהַדֶּקֶת (running bowline): עניבת חבל מתהדקת, הנוצרת על ידי השחלת המשך החבל לתוך לולאת הצלה בקצה החבל. = לוּלְאַת הַצָּלָה זְחִיחָה.

לוּלְאַת הַצָּלָה כְּפוּלָה (bowline on the bight): שתי לולאות בלתי מתהדקות ושוות בגודלן בקצה חבל, אותן יוצרים על ידי קשר הצלה.

לוּלְאַת רְכִיסָה (becket): עין קלועה בקצה חבל רכיסה, לתוכה מושחלים כפיס הרכיסה או גולת הרכיסה. [איור]

– לוּלְאַת שְׁמִינִית (Flemish eye) >> עַיִן פְלֶמִית.

לוֹלָב (bolt): בסירות ובספינות מעץ – פין ברזל בעל ראש עגול לחיבור שני חלקי־עץ; הוכנס אל חור שנקדח בשני חלקי העץ, והודק על ידי כיפוף הקצה החופשי או מעיכתו על גבי דסקית מרובעת.

לוֹלַב טַבַּעַת (ring bolt): לולב עין הקבוע לסיפון או לדופן, אל העין מחוברת טבעת ברזל זחיחה. משמש לחיבור חבל לקשירת דבר מה למקומו.

לוֹלַב עַיִן (eye bolt): לולב ברזל הקבוע לסיפון או לדופן, שלקצהו צורת "עין". אל העין מחברים שֶּׁקֶל או אונקל של גלגלת וכדומה.

לוֹקֶר (locker): [סלנג] תיבה, ארון, ארונית או תא באונייה המשמשים לאחסנת חפצים או ציוד. לדוגמה: ארון בתא מגורים (cabin locker); ארונית לדגלים בגשר (flag locker); מחסן צבעים (paint locker); מחסן רב־המלחים (boatswain's locker); תא שרשרת העוגן (chain locker); מחסן כדורי התותחים (shot locker); מחסן מפרשים (sail locker), ארגז פחמים (במטבח) (coal locker). = אָגוֹר.

לוֹרְד יַמִּי רִאשׁוֹן (First Sea Lord): תוארו של מפקד הצי המלכותי הבריטי. = מְפַקֵּד הַצִּי הַבְּרִיטִי, מְפַקֵּד חֵיל הַיָּם הַבְּרִיטִי.

לוֹרְד רִאשׁוֹן שֶׁל הָאַדְמִירָלִיּוּת (First Lord of the Admiralty): תוארו של שר הצי המלחמתי של בריטניה עד 1964, שהיה חבר פרלמנט. = שַׂר הַצִּי.

לוֹרְדִים שֶׁל הָאַדְמִירָלִיּוּת (Lords of the Admiralty): קיצור של Lords Commissioners of the Admiralty, "הלורדים המפקחים של האדמירליות". בימים עברו, עד 1964, תוארם של אחד־עשר חברי "הוועד המנהל" של משרד הצי המלחמתי הבריטי (Board of Admiralty); שבעה מהם היו קציני צי סדירים בדרגות אדמירל, שלושה חברי פרלמנט (אחד מהם שימש כשר הצי) ומזכיר (פקיד ממשלתי). >> אַדְמִירָלִיּוּת, מוֹעֶצֶת הָאַדְמִירָלִיּוּת.

לַזְבֵּז (fiddle, fiddle rack, fiddle rail): מסגרת עץ דקה סביב שולחן אוכל, הבולמת את נפילת כלי האוכל לרצפה עקב תנועות האונייה בים.

לַזְבֶּזֶת (gunwale): א) השפה העליונה של דופן כלי שיט מעץ, מעל טור הלוחות העליון. הלזבזת מסתירה את קצות הצלעות, ובסירת משוטים קבועים בה מלגזי המשוטים. = שָׂפָה. ב) השפה העליונה של דופן כלי שיט מפלדה, מעל מעקה הלוחות סביב הסיפון.

לָחוֹף (ashore): ליבשה, אל היבשה; אל הנמל או סביבותיו.

לְחִי הַחַרְטוֹם (bow, מ"ר: bows): כל אחד משני צידי החלק הקדמי של סירה או ספינה: לֶחִי (צד) ימין של החרטום ולֶחִי (צד) שמאל שלו. >> חַרְטוֹם, צַד הַחַרְטוֹם. [איור]

לָחְמָה יַמִּית, לוחמה ימית (naval warfare): שיטת הניהול של פעולות לחימה בים, מתחת לפני הים או מעל פני הים.

לִיבּוּרְנָה (liburna, liburnis, liburnica): א) ספינת משוטים דו־טורית קלה ומהירה, שהייתה ספינת הקרב הסטנדרטית בציים הרומיים בתקופת האימפריה. שימשה בעיקר לסיור ולשיטור ימי. ב) [לשון חז"ל] שם כללי לספינה. [איור]

לִיגָה (league): יחידה למדידת מרחקים השווה לשלושה מִיל. חלק העשרים (1/20) של מעלת רוחב.

לֻלְיָן, לוליין ניקוי (worm): בתקופת המפרשים – מוט עץ ובקצהו ספירלת מתכת לניקוי קדח הקנה של תותח נטען־לוע לאחר הירי. [איור]

לִמּוּד, לימוד (stave): כל אחד מקרשי חבית, גיגית או דלי. >> רִסֵּק (חבית, סירת עץ), קֶרֶשׁ.

לְמַעְלָה (aloft): באוניית מפרשים – מעל הסיפון העליון, במרומי התורן או התרנים, במרומי המעטה והחיבל. = בִּמְרוֹמֵי הַתֹּרֶן, בִּמְרוֹמֵי הַתְּרָנִים. >> טִפֵּס אֶל מְרוֹמֵי הַתֹּרֶן, עַל הַסִּפּוּן וּבִמְרוֹמֵי הַתְּרָנִים.

– הביטוי alow and aloft פרושו: "כל מפרשי התורן", מהתחתון עד העליון.

לֹעַ, לוע (muzzle): הפתח של קנה תותח או כלי ירי ממנו נורה הקֶלַע.

לִפְאַת רוּחַ [מליצי] (to windward) >> לְצַד הַגְּלִי.

לִפּוּף, ליפוף [של חבל] (serving): בתקופת המפרשים – כריכת חבל דק בעיגולים צפופים ומהודקים סביב חבל נייח (רכסה, סמוך וכו') שנחבש קודם ברצועת קנבס מוספגת בעטרן, להגנה מפני שפשוף ופגעי מזג האוויר. >> לִפֵּף, חֲבִישָׁה [של חבל]. [איור]

לְפִי הַסִּימָן (by the mark): בימים עברו, קריאת איש חבל האנך כאשר עומק המים בפאדום שמדד תאם לאחד הסימנים על חבל האנך (2, 3, 5, 7, 10, 13, 15, 17, 20 פאדום). לדוגמה, "לפי הסימן, חמש!", או "לפי הסימן, עשר חָסר רבע!". >> לְפִי הַעֹמֶק, אֲנַךְ עֹמֶק, אִישׁ חֶבֶל הָאֲנָךְ.

לְפִי הַעֹמֶק, לפי העומק (by the deep): בימים עברו, קריאת איש חבל האנך כאשר עומק המים בפאדום שמדד לא תאם לאחד הסימנים על חבל האנך (2, 3, 5, 7, 10, 13, 15, 17, 20 פאדום), אלא נמצא בין שני סימנים (4, 6, 9 פאדום וכו'). עומק מסומן על החבל נקרא mark, עומק לא מסומן נקרא deep. במצבים כאלה הייתה הקריאה, לדוגמה, "לפי העומק, שש!", להבדיל מ־ "לפי הסימן, שלוש־עשרה!". >> לְפִי הַסִּימָן, אֲנַךְ עֹמֶק, אִישׁ חֶבֶל הָאֲנָךְ.

לִפֵּף, ליפף [חבל] (to serve) >> לִפּוּף [של חבל].

לְצַד (alongside): עם דופן לרציף או לדופנה של ספינה אחרת. צד אל צד, דופן אל דופן. >> רְתִיקָה לָרְצִיף.

לָרֹחַב, לרוחב (athwart): מצד לצד.

לְרֹחַב הָאֳנִיָּה, לרוחב האונייה (athwartships): מצד לצד של האונייה, בניצב לקו השדרית.

לְשׁוֹן חוֹף (spit of land): גְבֵהַת חול או פיסת חוף דמויות לשון צרה וארוכה הבולטת לתוך הים.

לְשׁוֹן יָבָּשָׁה (headland, promontory): פיסת יבשה צרה הבולטת לתוך הים. >> כֵּף.

לְשׁוֹן יָם (inlet, cove): מפרצון צר וארוך הבולט מן הים לתוך היבשה. >> מִפְרָצוֹן.


עדכון אחרון: 8 בדצמבר 2023. אין לעשות במילון שימוש שאינו הוגן ללא רשות מפורשת.

כתיבת תגובה