ד

לחיפוש מהיר בעמוד הקישו: Ctrl + F

דֶּגֶל בַּחֲצִי הַתֹּרֶן, דגל בחצי התורן (flag at the dip, flag at halfmast): מצבו של דגל לאומי או ימי־לאומי הנמצא בחצי גובהו של התורן לאות אבל.

דֶּגֶל בַּיִת (house flag) >> דֶּגֶל חֶבְרָה.

דֶּגֶל הַצִּי הַמִּלְחַמְתִּי (ensign, naval ensign): הדגל הימי הלאומי הצבאי שמניפות אוניות חיל הים של מדינה מסוימת כדי לציין את השתייכותן הלאומית. = דֶּגֶל חֵיל הַיָּם.

דֶּגֶל הַצִּי הַמַּלְכוּתִי הַבְּרִיטִי (white ensign): הדגל הימי הלאומי הצבאי שמניפות אוניות המלחמה של הצי המלכותי הבריטי, כדי לציין את השתייכותן הלאומית. = דֶּגֶל חֵיל הַיָּם הַבְּרִיטִי.

דֶּגֶל הַצִּי הַמִּסְחָרִי (merchant navy flag): הדגל הימי הלאומי האזרחי שמניפות אוניות הסוחר של מדינה כדי לציין את השתייכותן הלאומית. = דֶּגֶל צִי הַסּוֹחֵר, דֶּגֶל צִי הַסַּחַר.

דֶּגֶל הַצִּי הַמִּסְחָרִי הַבְּרִיטִי (red ensign): הדגל הימי הלאומי האזרחי שמניפות אוניות הסוחר של בריטניה, כדי לציין את השתייכותן הלאומית. = דֶּגֶל צִי הַסּוֹחֵר הַבְּרִיטִי.

דֶּגֶל הַקּוֹד וְנֵס הַתְּשׁוּבָה (answering pendant) >> נֵס הַתְּשׁוּבָה.

דֶּגֶל חֶבְרָה (house flag): דגל פרטי שמניפות כל אוניותיה של חברת ספנות. = דֶּגֶל בַּיִת.

דֶּגֶל חֵיל הַיָּם (ensign, naval ensign) >> דֶּגֶל הַצִּי הַמִּלְחַמְתִּי.

דֶּגֶל חַרְטוֹם (jack): הדגל הימי הלאומי שמניף כלי שיט על מוט הדגל (jack staff) בקצה חרטומו כשהוא בנמל. = דִּגְלוֹן חַרְטוֹם. צורת ההקטנה "דגלון" היא תרגום של המונח jack באנגלית, שפירושו דגל ימי לאומי שממדיו קטנים משל הדגל הימי הלאומי הרגיל (ensign). בשאר שפות אירופה הוא נקרא "דגל" ולא "דגלון".

דֶּגֶל יַמִּי (maritime flag): דגל שמניף כלי שיט כדי להציג את השתייכותו הלאומית או האִרגונית, וכן לצורכי זיהוי, תקשורת, נימוסים ימיים ועוד.

דֶּגֶל יַמִּי לְאֻמִּי, דגל ימי לאומי (ensign): הדגל הראשי המונף בכלי שיט ומציג את לאומיותו.

דֶּגֶל יַמִּי (לְאֻמִּי) אֶזְרָחִי, דגל ימי (לאומי) אזרחי (civil ensign): הדגל הימי הלאומי שמניפים כלי השיט המסחריים של מדינה ריבונית. = דֶּגֶל הַצִּי הַמִּסְחָרִי.

דֶּגֶל יַמִּי (לְאֻמִּי) צְבָאִי, דגל ימי לאומי צבאי (naval ensign): הדגל הימי הלאומי שמניפים כלי השיט הצבאיים של מדינה ריבונית. = דֶּגֶל חֵיל הַיָּם, דֶּגֶל הַצִּי הַמִּלְחָמְתִּי.

דֶּגֶל לְאוֹם, דֶּגֶל לְאֻמִּי, דגל לאומי (national flag, colors; בבריטניה: colours, ensign, jack, Union Jack): הדגל הרשמי של מדינה ריבונית. = דֶּגֶל מְדִינָה.

דֶּגֶל מְדִינָה (national flag, colors; בבריטניה: colours, ensign, jack, Union Jack) >> דֶּגֶל לְאוֹם.

דֶּגֶל מוֹעֲדוֹן (burgee, club's flag): הדגל שמניפות יכטות או סירות מנוע וסירות מפרשים של מועדון שיט.

דֶּגֶל צָהוֹב (yellow jack): דגל קוד מלבני צהוב (דגל האות Q), אשר בימים עברו סימֵן כי האונייה המניפה אותו נגועה במחלה מידבקת או חשודה כנגועה, ועל כן מוטל עליה הסגר (quarantine) ואינה רשאית להיכנס לנמל. כיום לדגל משמעות הפוכה: "אונייתי אינה נגועה במחלות מידבקות ואני מבקש רשות להיכנס לנמל." = דֶּגֶל Q. >> דֶּגֶל קוֹד, קָרַנְטִינָה. [איור]

דֶּגֶל צִי הַסּוֹחֵר, דֶּגֶל צִי הַסַּחַר (merchant navy flag) >> דֶּגֶל הַצִּי הַמִּסְחָרִי.

דֶּגֶל קוֹד (international maritime signal flag): כל אחד מדגלי קוד האותות הבינלאומי, המשמשים לתקשורת חזותית בין אונייה לאונייה ובין אונייה לחוף. >> קוֹד הָאוֹתוֹת הַבֵּינְלְאֻמִּי. [איור]

דֶּגֶל שׁוֹדְדֵי יָם (Roger, Jolly Roger): דגל ימי שהניפו ספינות של שודדי ים בתקופת המפרשים; לרוב הכוונה ל"ג'וֹלִי רוֹגֶ'ר", דגל שחור שבמרכזו גולגולת לבנה ועצמות מוצלבות אותו הניפו אוניות של פירטים אנגלים ואמריקאים. = דֶּגֶל הַפִּירָטִים. [איור]

דֶּגֶל שָׁסוּעַ (swallow tail pennant, swallowtail): דגל מרובע או משולש־קטום ששפתו החיצונית גזורה בצורת האות V או בצורת זנב סנונית. [איור]

דִּגְלוֹן חַרְטוֹם (jack) >> דֶּגֶל חַרְטוֹם.

דֶּגֶם, דְּגָם (class): קבוצת כלי שיט מאותו מבנה (design), כלומר בעלי צורה, גודל ומאפייני־מבנה זהים או דומים. לדוגמה: מפרשית מדגם 420, סטי"ל דגם סער 2, אוניית משא מדגם "ליברטי". לעתים קרובות הדגם נקרא על שם האונייה הראשונה בסדרה. >> סוּג, סִוּוּג, אֳנִיָּה רִאשׁוֹנָה בְּסִדְרָה.

דֶּגֶם אֳנִיָּה, דגם אונייה (model ship): העתק מוקטן של כלי שיט, לרוב בקנה מידה, להמחשה או לקישוט. >> סוּג (של אונייה).

– דֶּגֶם בִקְנֵה מִדָּה, דגם בקנה מידה (scale model)

דּוּ־טוּרִית, דו-טורית (double banked ship, two banked ship): ספינת משוטים מלחמתית מן העת העתיקה בעלת שני טורי משוטים בכל צד, אחד מעל השני. = כְּפוּלַת מָשׁוֹט [מליצי], בִּירֶמָה. >> שְׁנֵי חוֹתְרִים לְמָשׁוֹט. [איור] [איור]

דּוּ־סִפּוּנִית, דו-סיפונית (two-decker): אוניית מפרשים מלחמתית בעלת שני סיפוני תותחים המשתרעים למלוא אורכה. >> סִפּוּן תּוֹתָחִים, אֳנִיַּת קָו.

דּוֹבְרָה (raft; barge): א) כלי שיט עשוי מבולי עץ או מאלומות קנים קשורים יחד, לשיט בנהרות ובאגמים בדרך כלל. = רַפְסוֹדָה, אַסְדָה. ב) כלי שיט מלבני ושטוח תחתית, על פי רוב ללא הנעה עצמית, להובלת מטענים ומשאות. >> אַרְבָּה.

– דּוֹבְרַת מָנוֹף (crane barge): דוברה מלבנית ושטוחת תחתית ללא מכונות הנעה, הנושאת על גבה מנוף להרמת משאות כבדים. משמשת לעבודות ימיות, לחילוץ כלי שיט טבועים וכדומה.

דּוֹבְרַת פֶּחָם (coal lighter): בימים עברו, סירת משא מלבנית ושטוחת תחתית לתדלוק אוניות קיטור בפחם בעודן בנמל. >> מוֹבֶלֶת פֶּחָם. [איור]

דּוֹבְרַת תִּדְלוּק, דּוֹבְרַת דֶּלֶק (bunkering barge):  דוברת מְכַל מלבנית ושטוחת תחתית המשמשת למילוי מכלי הדלק של אוניות בעודן בנמל. הדוברה מצוידת במכונות הנעה ובמנוף לניטול צינורות התדלוק הגמישים. >> סְפִינַת תִּדְלוּק.

דּוּגִית (dory; fishing boat): א) סירת משוטים קטנה הנישאת בספינה או נגררת אחריה. ב) סירת דיג קטנה. >> דִּנְגִית.

דּוּד יַמִּי סְקוֹטִי, דוד סקוטי (Scotch marine boiler, Scotch boiler): סוג של דוד צינורות אש שפותח בסקוטלנד על ידי הפירמה Randolph, Elder & Co, והותקן לראשונה ב־1862 באונייה הסקוטית SS McGregor Lairdin. הוא נפוץ מאז ואילך בעיקר באוניות, ומכאן שמו. >> דּוּד צִנּוֹרוֹת אֵשׁ.

דּוּד כָּפוּל (double ended boiler): שני דודי צינורות אש זהים, שקירותיהם האחוריים הוסרו והם מחוברים גב אל גב. תאי הבעירה וצינורות האש של שני הדודים נפרדים. דוד זה שוקל פחות, אך התקנתו באונייה קשה יותר בשל אורכו הגדול, ועל כן לא היה נפוץ.

דּוּד עֵזֶר (donkey boiler, vertical boiler): באוניות קיטור – דוד קיטור אנכי קטן, שסיפק קיטור לכננות ולמכונות הסיפון כשהדוד הראשי שבת מפעולה בנמל. >> מַפְעִיל דּוּד עֵזֶר, מְנוֹעַ עֵזֶר.

דּוּד צִנּוֹרוֹת אֵשׁ, דוד צינורות אש (fire-tube boiler): סוג של דוד קיטור שבחלל המים שלו מותקנים צינורות פלדה דרכם זורמים גזי השריפה. חום גזי השריפה עובר מדפנות הצינורות אל המים והופך אותם לקיטור. המספר הרב של הצינורות מגדיל את שטח המגע של גזי השריפה עם המים. >> דּוּד צִנּוֹרוֹת מַיִם.

דּוּד צִנּוֹרוֹת מַיִם, דוד צינורות מים (water-tube boiler): סוג של דוד קיטור שבחלל השריפה שלו מותקנים צינורות פלדה דרכם זורמים מים. גזי השריפה הלוהטים מחממים את הצינורות מצדם החיצוני, והמים שבתוך הצינורות הופכים לקיטור. המספר הרב של צינורות מגדיל את שטח המגע של המים עם גזי השריפה. >> דּוּד צִנּוֹרוֹת אֵשׁ.

דָּוִית, דווית (davit): זרוע ברזל או פלדה הבולטת מעבר לדופן, אשר לקצהַ מחוברת גלגלת חבלים. משמשת להעלאה ולהורדה של סירה, סולם גמלה, עוגן, מטען אספקה וכדומה. [איור]

דָּוִית הָעֹגֶן, דווית העוגן (anchor crane) >> מַדְלֵה הָעֹגֶן.

דּוּכָנִית (top): באוניית מפרשים, משטח סביב ראש־התורן התחתי, לריווח הרכסות המייצבות את התורן העילי. [איור] [איור]

– דּוּכָנִית הַתֹּרֶן הַקִּדְמִי (foretop), דּוּכָנִית הַתֹּרֶן הָרָאשִׁי (maintop), דּוּכָנִית הַתֹּרֶן הָאֲחוֹרִי (mizzentop).

דּוּכָנִית יְרִי (fighting top): משטח במרומי תורנה של אוניית מלחמה מן המאה ה־19, ששימש כעמדת ירי גבוהה לנשק קל או לתותחים קלים. [איור]

דּוֹלֵלָה (hank) >> צרור חבל.

דּוֹמֵם, ים דומם (calm (glassy)): דרגה 0 (מתוך 10) בסולם דוגלס למצב הים, ללא גלים. >> סֻלַּם דּוֹגְלַס, סֻלַּם בּוֹפוֹרְט.

דּוֹנְקִימֶן (donkeyman) >> רַב מְשַׁמְנִים; מַפְעִיל דּוּד עֵזֶר.

דּוּר (fake): כל אחד מעיגוליו של חבל המסודר בצורת פקעת, עיגול מעל עיגול. >> צְנֵפָה, פְּקַעַת חֶבֶל.

דּוּרָה (tier): כל אחת מן ה"קומות" של חבל המסודר בעיגולים, עיגול על גבי עיגול. >> צְנֵפָה, פְּקַעַת חֶבֶל.

דַּיָּל, דייל (steward) >> כַּלְכַּל.

דֹּכִי, דֹּכִי חוֹף, דוחי חוף; דְּכִי חוֹף (surf) >> גַּלֵי חוֹף.

דֶּלֶק כָּבֵד (heavy fuel oil, bunker fuel oil): דלק המשמש להנעת מנועי דיזל ימיים איטיים ובינוניים ולהסקת דודי קיטור ימיים. דלק כבד הוא דלק שאריתי (residual fuel) שעורבב עם דלקים קלים יותר כדי לקבל צמיגות ומשקל סגולי רצויים. המשקל הסגולי של דלק כבד הוא 900-990 kg/m3. לפעמים נקרא הדלק הכבד דלק שאריתי.

דֶּלֶת אֲטִימָה (watertight door): דלת מפלדה, מחוזקת במיוחד ואטימה למים, המשמשת למעבר דרך מחיצה אטימה. >> מְחִיצָה אֲטִימָה, כַּוָּה אֲטִימָה.

דֶּלֶת הַתַּנוּר (furnace door): דלת הברזל בחזית דוד קיטור, דרכה הזינו המסיקים את הפחמים. בדודים גדולים היו שתיים או שלוש דלתות. >> תַּנוּר.

דְּמֵי הוֹבָלָה (freight, freightage) >> שְׂכַר הוֹבָלָה.

דְּמֵי הַצָּלָה (salvage): פיצוי או גמול כספי הניתן לספינה המחלצת כלי שיט אחר או מטענו מסכנת אובדן גמור או הרס. >> הַצָּלָה, חִלּוּץ, הֶסְכֵּם הַצָּלָה.

דְּמֵי מַלְקוֹחַ (prize money): גמול כספי המשולם לצוות של אונייה אשר לקחה בשבי או הטביעה כלי שיט של האויב במהלך מלחמה או סכסוך. = דְּמֵי שָׁלָל.

דְּמֵי נִתּוּב, דמי ניתוב (pilot fees) >> אַגְרַת נִתּוּב.

דְּמֵי שָׁלָל (prize money) >> דְּמֵי מַלְקוֹחַ.

דֶּמֶךְ מוֹעֵד הַיָּם, דֶּמֶךְ הַגֵּאוּת וְהַשֵּׁפֶל (slack water, slack tide): פרקי הזמן במהלך חילוף הגאות והשפל אז תנועת המים חלשה מאוד או פוסקת לגמרי. זרימת המים הולכת ופוחתת עד כדי עצירה לקראת שיא הגאות, והיא שבה ומתגברת מעט אחריו. כך קורה גם לקראת שיא השפל ואחריו. = מֵי בֵּינַיִם [מיושן]. 

דִּמְמַת רוּחַ, דְּמָמָה (calm): מצב בו לא נושבת רוח, או כמעט ולא נושבת, והים חלק לגמרי, ללא גלים. זוהי דרגה 0 (מתוך 12) בסולם בופורט, מהירות הרוח מאפס עד 1 קשר. אוניית מפרשים במצב זה עומדת ללא נוע. = גַּלֵּינֵי [מליצי], שְׁטִיל [סלנג], פּוּגַת רוּחַ [מליצי]. >> סְפִינָה שֶׁנִטְלָה מִמֶנָה הָרוּחַ, אֵזוֹר הַשֶּּׁקֶט הַמַּשְׁוָנִי.

– דְּמָמָה מוּחְלֶטֶת (dead calm): ים חלק ושקט לגמרי, ללא אוושת רוח הקלה ביותר. לשון דיבור: "אין טיפת רוח".

דִּנְגִּית, דינגית (dinghy): א) סירה שירות קטנה של יכטה או של ספינה, הנישאת על סיפונה או נגררת אחריה. מונעת על ידי זוג משוטים או מנוע חיצון קטן. ב) סירת מפרשים קטנה לשייט יחיד. >> דּוּגִית. [איור]

דַּף הַיַּרְכָּתַיִם, דף הירכתיים (transom, stern-board): החלק האחורי של אונייה או סירה בעלת ירכתיים ישרות.

דֹּפֶן, דופן (side, board, broadside): כל אחד משני צדדיה של סירה או ספינה; קירות הגוף ללא החרטום והירכתיים. = כָּתְלֵי הַסְּפִינָה [מליצי]. >> עִלִּית הַדֹּפֶן.

– מֵעֵבֶר לַדֹּפֶן, אֶל מֵעֵבֶר לַדֹּפֶן, מעבר לדופן (overboard, over the side, by the board): לַיָם, הַמַּיְמָה, מהסיפון, מעבר למעקה הסיפון.

דֶּקֶר [ברזל] (marline spike, marlinespike, marlingspike) כלי יד דמוי פין ברזל מחודד להפרדת הגדילים כאשר יוצרים קליעה בחבל או בכבל. כמו כן משמש כמנוף למתיחת הפתיל (marline) של כריכת חיבור. את קצה הפתיל הנמתח מחברים לדקר בקשר הקרוי על שמו (marline spike hitch). >> חִשּׁוּק חֲבָלִים (כריכת חיבור), פְּתִיל, עֶנֶד הַדֶּקֶר. [איור]

דֶּקֶר עֵץ (fid): פין מחודד מעץ קשה להפרדת הגדילים כאשר יוצרים קליעה בחבל עבה. >>  דֶּקֶר.

דֶּקֶר תִּחוּל, דקר תיחול (priming iron): כלי־יד דמוי חולץ פקקים ארוך, עם לוליינים אחדים בְּקָצֶהוּ. שימש לניקוי חור ההצתה ולניקוב התחמיש בתותחים נטעני־לוע.

דַּרְגָה [של אוניית מפרשים מלחמתית] (rate): קבוצת־סוג של אוניות מפרשים מלחמתיות לפי מספר תותחיהן וגודלן: אוניות מדרגה ראשונה (first-rate) נשאו 120-100 תותחים על שלושה סיפוני תותחים, מדרגה שניה (second-rate) 98-90 על שלושה, שלישית – 80-64 על שניים, רביעית – 60-50 על שניים, חמישית 44-32 על שניים, ושישית 24-20 על סיפון תותחים אחד. אוניות מדורגות (rated ships) השתתפו בקרבות ימיים סדורים ונקראו אוניות קו, והקטנות מהן, שלא דורגו (unrated ships), כגון פריגטות וסלופים, מילאו תפקידי סיור, שיטור והעברת ידיעות. >> אֳנִיַת קַו.

דַּרְגַּשׁ שֵׁנָה, דרגש שינה (bunk, berth, sleeping berth): מיטה בכלי שיט, קבועה למקומה, לרוב בשתיים־שלוש קומות. = מִשְׁכָּב. >> עַרְסָל, עַרְסָלָה.

דַּרְגַּת קְצִין דֶּגֶל (flag rank) >> קְצִין דֶּגֶל.

דְּרֶדְנוֹט (dreadnought): סוג חדשני בשעתו של אוניית מלחמה מתחילת המאה ה־20, אשר בניגוד לקודמותיה הייתה חמושה בתותחים כבדים שלכולם קוטר זהה, והונעה על ידי טורבינות קיטור ולא על ידי מנוע קיטור בוכנאי. קרוי על שם אה"מ "דרדנוט" (1906), הראשונה בסדרה. [איור]

דֵּרוּג, דירוג (rating): ימאי בצי המסחרי שאינו קצין.

דְּרוֹמוֹן (dromon): [מיוונית: drómon] א) ספינת המשוטים המלחמתית הסטנדרטית בציי האימפריה הביזנטית. ב) השם הכללי בו השתמשו הביזנטים לציון ספינת קרב, בלא התייחסות לסוג מסוים.

דֵּרִיק (derrick): זרוע של מנוף מטען. הזרוע חגה על ציר בְּקָצֶהָ התחתון ומוגבהת ומצודדת באמצעות מערכת גלגילות. >> עַמּוּד דֵּרִיק. [איור]

דַּרְכֵּי הַיָּם (sea lanes, paths of the sea): [מליצי] נתיבי הפלגתן של אוניות סוחר, ובמיוחד לארצות הים. = נְתִיבוֹת הַיָּם, אָרְחוֹת יַמִּים.


עדכון אחרון: 7 בדצמבר 2023. אין לעשות במילון שימוש שאינו הוגן ללא רשות מפורשת.

כתיבת תגובה